دیدار با همکاران مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی

سه شنبه 96/3/23

 

حاضران در جلسه: از مرکز: خانم‌ ایران‌ناز کاشیان (مدیر آموزش و پرونده‌های علمی)، علی بهرامیان (مدیر بخش تاریخ)؛

از انجمن: آقایان فریبرز مجیدی (رئیس)، هومن عباسپور (نایب‌رئیس)، مهدی قنواتی (عضو هیئت مدیره و رئیس کمیسیون آموزش)، خانم مهناز مقدسی (عضو هیئت مدیره و دبیر).

نخست خانم مقدسی در مورد انجمن، کمیسیون‌ها و برنامه‌های آن توضیحاتی داد و به دیدار اعضای هیئت مدیره با آقای بجنوردی، در تاریخ 11 اسفند 1395، و حسن توجه ایشان به همکاری‌های دوجانبه اشاره کرد.

خانم کاشیان از نحوۀ فعالیت بخش تشکیل پرونده‌های علمی، همکاری با پژوهشگران جدید، و دشواری و وسواس علمی استادان مرکز دایرةالمعارف سخن گفت. به کلاس‌های متعدد آموزشی که مخصوصِ همکاران مرکز است و با توجه به نیاز گروه‌های علمی، در مقاطع گوناگون، برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت که طی این سال‌ها کلاس‌های متعددی در مرکز برگزار شده است، ازجمله کلاس‌های ویرایش (آقای آذرنگ)، روش تحقیق (دکتر پاکتچی)، استفاده از منابع مجازی (دکتر پاکتچی)، اسطوره‌شناسی (آقای جلالی)، تاریخ (دکتر بهرامیان)، کارگاه ترجمۀ عربی (دکتر مجدالدین کیوانی)؛ اما تاکنون این کلاس‌های به‌صورت عمومی نبوده است.

دکتر بهرامیان، با اشاره به نبودن پژوهشگران حرفه‌ای و پیرشدن پیش‌کسوتان و افراد شاخص در رشته‌های گوناگون، پرورش نیروی متخصص و جوان را امری ضروری دانست و توجه انجمن به این موضوع را تأیید کرد.

آقای مجیدی در مورد برنامه‌های انجمن، و آقای قنواتی در مورد کلاس‌های آموزشی انجمن در دو سطح عمومی و تخصصی اطلاعاتی دادند.

با توجه به گفت‌وگوهای افراد حاضر در جلسه، اعضای انجمن پیشنهادهای زیر را مطرح کردند:

  • چنانچه در کلاس‌های تخصصی مرکز دایرۀالمعارف افرادی از اعضای انجمن بتوانند شرکت کنند، شرایط و نحوۀ آن را اعلام کنند؛
  • فهرست دروس دوره‌های عمومی انجمن برای خانم کاشیان ارسال می‌شود تا چنانچه ایشان یا دکتر بهرامیان نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارند اعلام کنند؛
  • اگر افرادی از همکاران مرکز مایل بودند در دوره‌های آموزشی انجمن شرکت کنند، به انجمن معرفی شوند؛
  • در صورت امکان، یک دورۀ تخصصی ویرایش مقالات دایرۀ‌المعارفی، همراه با کارورزی در مرکز دایرۀالمعارف، و با بهره‌گیری از استادان آن مجموعه، برگزار شود. چنانچه با این امر موافقت شد برای هماهنگی در مورد تعداد دروس، تعداد جلسات، استادان، مکان تشکیل کلاس‌ها، موارد مالی و زمان برگزاری کلاس‌ها، جلسه‌ای جداگانه تشکیل شود.
  • برای تشکیل دوره‌های تخصصی فوق تعیین شود که متقاضیان باید چه تخصص‌ها و توانمندی‌هایی داشته باشند و نحوۀ پذیرش در این کلاس‌ها چگونه باشد (آزمون کتبی، مصاحبه)؛
  • جلساتی یا کلاس‌هایی برای تربیت مدرس تخصصی با بهره‌گیری از تجربه‌ها و نحوۀ تدریس استادان آن مجموعه تشکیل شود؛
  • برای کلاس‌های کارگاهی، چنانچه مقدور باشد، از سوابق ویرایشی استادان آن مجموعه که در اسناد آنجا محفوظ است بهره‌گرفته شود (با تأیید آقای مجیدی و طی‌کردن مراحل و مراتب اداری)؛
  • نشست‌هایی به‌صورت فصلی یا گه‌گاهی برای انتقال تجربه‌های استادان آن مجموعه در مرکز برگزار شود. اولین پیشنهاد انجمنِ ویراستاران برگزاری یک نشست با حضور استادان دکتر فتح‌الله مجتبایی، سیروس پرهام، منوچهر انور برای شهریور ماه 1396 است که اگر با این موضوع موافقت شد برای اجرای آن جلسه‌ای تشکیل شود.

 

پست های توصیه شده