رمان وایت‌هد جایزه آرتور سی کلارک را هم برد

کولسون وایت هد این بار با رمانش برنده جایزه بهترین اثر علمی تخیلی شد.

هنرآنلاین: جایزه آرتور سی کلارک رمان کولسون وایت‌هد؛ رمان نویس امریکایی را برنده این جایزه شناخت. رمان “راه آهن زیر زمینی” وایت‌هد روز پیش از این رویداد به عنوان یکی از 13 اثر راه یافته به دوره نهایی من بوکر 2017  اعلام شد. از سوی دیگر این رمان کولوسون وایت‌هد برنده پولیتزر 2017 نیز شده است. این رمان ماجرای زن جوانی را روایت می‌کند که از نظام برده داری توسط قطاری فانتزی و خیالی فرار می‌کند. این رمان پیش از این هم جزو آثار پرفروش این نویسنده بوده است و جایزه ملی کتاب آمریکا را از آن خود کرده است. کاگردان سینمایی مهتاب بَری جِنکیس نیز با اقتباسی از این اثر در حال تهیه سریالی از آن برای کمپانی آمازون است.

جایزه پولیتزر دلیل این انتخاب را  سبک ویژه نویسنده در تلفیق هوشمندانه رئالیسم و تمثیل و بازنمایی خشونت برده داری، درامی از فرار و تطبیق آن با زندگی معاصر آمریکا عنوان کرده است.

جایزه آرتور سی کلارک جایزه‌ای است که هر سال به بهترین اثر علمی تخیلی منتشر شده در بریتانیا تعلق می‌گیرد. این جایزه را آرتور سی کلارک در سال ۱۹۸۶ بنیان نهاد و هزینه آن را تقبل کرد. مبلغ جایزه در سال‌های اولیه ۱۰۰۰ پوند بود، ولی از سال ۲۰۰۱ به اندازه عدد سال در تقویم میلادی (یعنی ۲۰۰۱ پوند در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ پوند در سال ۲۰۰۵) افزایش یافت.

برخی برندگان این جایزه عبارت‌اند از “قصه کُلفَت” نوشته مارگارت اتوود در سال ۱۹۸۷ و “گنجشک” نوشته مری دوریا راسل در سال ۱۹۹۸. کولسون وایت هد با دریافت این جایزه یکی از جایزه‌های مهم دیگر سال 2017 را از آن خود کرد.

http://Telegram.me/rozshomar

Telegram
خبر، فراخوان جوایز ادبی، تاریخ نشست‌های ادبی
اطلاع از تازه ترین رویدادهای ادبی ایران و جهان
اطلاع از فرصت‌های شغلی و دعوت‌های به همکاری در فضای ادبیات…

پست های توصیه شده