دی ۲۵, ۱۳۹۵

اساسنامه

بسمه تعالي
« اساسنامه انجمن صنفي کارگری ویراستاران شهر تهران »
فصل يكم – كليات

مادۀ 1- هدف
در اجرای مادة 131 قانون كار جمهوري اسلامي ايران و آيين‌نامۀ انجمن‌هاي صنفي و كانون‌هاي مربوط و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانوني و بهبود وضع اقتصادي ویراستاران كه خود متضمن حفظ منافع جامعه نيز باشد؛ اين انجمن صنفي تشكيل مي‌گردد.

مادۀ 2- نام، حوزة فعاليت و اقامتگاه قانوني انجمن صنفي
نام: انجمن صنفي کارگری ویراستاران شهر تهران كه در اين اساسنامه به اختصار «انجمن صنفي» ناميده مي‌شود.
حوزة فعاليت انجمن صنفي- حوزة جغرافيايي تهران است. اقامتگاه قانونی و محل استقرار دفتر مركزي به شرح ذیل است:
تهران: خیابان خرمشهر، خیابان صابونچی، کوچۀ دهم، پلاک 4، واحد یک تلفن: 88514616-021
فاکس: رایانامه: anjoman.virastar@gmail.com
*تبصره: هیئت مديره مي‌تواند هر زمان كه ايجاب نمايد، اقامتگاه قانونی انجمن صنفي را در محدوده حوزۀ فعاليت خود تغيير داده و مراتب را هم‌زمان با اطلاع به اعضا – از طريقي كه به تصويب مجمع عمومي رسيده باشد – به‌طور کتبي به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز منعکس کند.

مادۀ 3- وظايف اساسي و عام انجمن صنفي
1- كوشش در جهت استيفاي حقوق و خواست‌هاي مشروع و قانوني اعضا از طريق ايجاد زمينه‌هاي مساعد به منظور نيل به اهداف انجمن.
2- جمع‌آوري اطلاعات، بررسي و تحقيق دربارۀ مشكلات، شناخت نيازها و اولويت‌ها.
3- دریافت ورودیه، حق عضویت و کمک‌های مالی داوطلبانۀ اعضا.
4- همكاري برای تأسيس، تقويت و گسترش شركت‌هاي تعاوني مربوط به وظايف انجمن به منظور برخورداری اعضا از تسهیلات بیشتر.
5- حمايت و دفاع از حقوق و منافع صنفي و حرفه‌اي اعضا از طريق ارائۀ پيشنهاد و جلب پشتيباني مراجع و سازمان‌هاي داخلی اعم از دولتي و ملی.
6- خريد، فروش و تملك اموال منقول و غيرمنقول انجمن صنفي به نام و به حساب انجمن صنفي، مشروط بر آنكه به قصد تجارت و جلب منافع نباشد.
7- شركت در مذاكرات حرفه‌اي با سایر سازمان‌هاي کارگری ذیربط مشمول قانون و انعقاد پیمان‌های دسته جمعي با سازمان‌هاي كارفرمايي.
8- پيوستن به انجمن‌هاي صنفي همگن به منظور تشكيل يا عضويت در كانون مربوط، پس از تصویب مجمع عمومی، با رعايت مقررات قانوني.
9- همكاري با ساير تشكل‌هاي صنفي مربوط و انجام سایر وظايف و اختياراتي كه به موجب مقررات قانوني بر عهدة انجمن‌هاي صنفي قرار داده شده يا خواهد شد.
مادۀ 4- وظايف اختصاصي انجمن صنفي
1. تلاش برای تدوین استانداردهای ملی در حوزۀ ویرایش نظیر رتبه‌بندی ویراستاران، استانداردهای ملی ویرایش، استانداردهای قیمت‌گذاری انواع خدمات ویرایشی، استانداردهای ارزشیابی کیفی ویرایش و سایر موارد.
2. ارائۀ خدمات مشاوره‌ای و حقوقی به اعضا برای حفظ حقوق حقۀ ویراستاران عضو.
3. حمایت‌ از کسب و کار ویراستاران شهر تهران با برقراری ارتباط میان ناشران، نویسندگان، مترجمان و ویراستاران و نهادهای علمی مرتبط.
4. تجلیل از پیش‌کسوتان عرصۀ نگارش و ویرایش با برگزاری نشست‌، اهدای جایزه، انتشار یادنامه یا جشن‌نامه، جمع‌آوری مجموعه مقالات و مانند آن.
5. تلاش برای ارتقای سطح دانش علمی و مهارتی ویراستاران با برگزاری انواع دوره‌های آموزشی نگارش و ویرایش.
6. برقراری فضای تعاملی مؤثر میان ویراستاران و فعالان عرصۀ ویرایش با مسئولان نهادهای دولتی، عمومی، خصوصی به منظور ارتقای جایگاه ویراستاران و همچنین انعکاس دیدگاه ویراستاران به ایشان.
7. تلاش برای حمايت از منافع ویراستاران، کمک به ارتقا و تثبيت جايگاه حرفۀ ویرایش در جامعه و اعتلا بخشيدن به شأن و منزلت اجتماعي ویراستاران.
8. همکاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور بالا بردن سطح کارایی و توانایی‌های انجمن.
9. تلاش برای ارتباط با سازمان‌ها، تشکل‌ها و نهادهای علمی، کسب وکاری و صنفی داخلی و خارجی در حوزۀ ویرایش.
10. کوشش برای تأمین تسهیلات اعتباری از بانک‌ها و اشخاص و مؤسسات اعتباری و قبول هدایا، به نفع انجمن.
11. تلاش برای تدوین و اجرای منشور اخلاق حرفه‌ای ویراستاران برای ایجاد فضای رقابتی سالم میان آنها.
12. کوشش برای حمایت از طرح‌های علمی و کاربردی در حوزۀ ویرایش.
13. کوشش برای ایجاد و استفاده از امکانات رسانه‌ای برای انعکاس رویدادهای ویرایش و مانند آن.
14. تلاش برای برقراری انواع بیمه‌های ویژۀ ویراستاران.
15. تلاش برای تعیین صلاحیت و صدور گواهی‌نامه برای ویراستاران، از طریق برگزاری آزمون‌های سراسری و پایش عملکرد آنها با هدف وضعِ قواعدی برای رتبه‌بندی ویراستاران.
16. کوشش برای جلب حمایت و برقراری ارتباط با انواع رسانه‌ها از جمله صدا و سیما، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، وبگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به منظور انعکاس فعالیت‌های انجمن.
17. تشویق و جلب حمایت ناشران، اصحاب نشر و قلم و رسانه‌ها برای بهره‌گیری از ویراستاران برای ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات خود.
18. تهیه و تدوین انواع شیوه‌نامه‌های نگارش و ویرایش و نظام‌نامۀ ویراستاران برای استانداردکردن فعالیت‌ علمی و صنفی آنان.
19. تلاش برای تأسیس و راه‌اندازی وبگاه تخصصی ویراستاران و شبکه‌های اجتماعی و سامانۀ پیامکی برای ارتباط با اعضا و سایر متقاضیان و تبادلات علمی و فرهنگی.
20. فراهم کردن امکان داوری و تعیین سطح کمی و کیفی آثار در حال انتشار یا منتشر‌شده در موضوع نگارش و ویرایش و حوزه‌های مربوط.
21. پژوهش و مطالعه دربارۀ مسائل و معضلات نگارش و ویرایش و مباحث مربوط به چاپ و نشر کتاب با استفاده از نظر استادان، اندیشمندان و صاحب‌نظران و ارائۀ پیشنهادهای سازنده به دست‌اندرکاران مربوط.
22. تلاش برای برگزاری جلسات گفت‌وگو، سخنرانی و سمینارهای ادواری علمی، کاربردی، آموزشی، پژوهشی، در سطوح ملی و بین‌المللی، جشنواره‌ ومسابقات علمی و فرهنگی برای بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل گوناگون نشر و نگارش و ویرایش و سایر امور فرهنگی.
23. شرکت در مجامع علمی و پژوهشی و فرهنگی مانند حضور در نمایشگاه‌ها، همایش‌های مرتبط داخلی و خارجی.
24. تلاش برای تهیۀ بانک اطلاعاتی دربارۀ ویراستاران.
25. دریافت مجموعه‌های کتابخانه‌ای اهدایی، خرید آثار پژوهشی برای تشکیل کتابخانۀ تخصصی نگارش و ویرایش برای استفادۀ اعضا.
26. انتخاب و معرفی آثار برترِ ویرایش‌شده یا در حوزۀ ویرایش و انتخاب ویراستاران شاخص و ناشرانی که آثاری ویراسته‌تر در سال منتشر کرده‌اند.
27. تلاش برای برگزاری دوره‌های آزاد آموزشی برای اعضا و نهادهای دولتی، عمومی، خصوصی و سایر متقاضیان، با اعطای گواهی‌نامه از انجمن.
28. تلاش برای تهیه، گردآوری و توزیع جزوه، مقاله، کتاب، مجله، خبرنامه.
29. کوشش برای انجام فعالیت‌های تبلیغی فرهنگی، تهیه و تکثیر سی دی و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای آموزشی در زمینۀ نگارش و ویرایش و توزیع آن، پس از گرفتن مجوزهای لازم. درآمدهای حاصل از این فعالیت‌ها به حساب انجمن واریز خواهد شد.
30. تلاش برای ارتباط با ویراستاران سایر شهرهای ایران و تشویق آنها برای تشکیل انجمن صنفی ویراستاران و تعیین سیاست‌های مشترک و هم‌سو برای تشکیل کانون ویراستاران.
31. اقدام برای رفع اختلافات حرفه‌ای احتمالی میان اعضای انجمن از جمله از طریق حکمیت و داوری مرضی‌الطرفین، در صورت درخواست اعضا.
32. انعقاد قرارداد، تفاهم‌نامه، موافقت‌نامه، پیمان‌نامه با اشخاص حقیقی و حقوقی برای اجرای طرح‌های پژوهشی و ویرایش آثار و تأمین انواع ویراستار. در صورت کسب درآمد مالی، عواید حاصله از آن به حساب انجمن واریز می‌شود.
33. تهیه و تأمین لوازم اداری مورد نیاز انجمن از محل بودجۀ انجمن.
34. فعالیت مشترک با کانون انجمن‌های صنفی مربوط در حدود قوانین و مقررات کشور.
35. تلاش برای تأمین هزینه‌های انجمن، براساس منابع مالی پیش‌بینی‌شده در اساسنامه.
36. شركت در نشست‌های علمی و صنفی با سازمان‌هاي علمی، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، انتشاراتی و انعقاد پيمان‌هاي دسته جمعي با سازمان‌هاي كارفرمايي.
37. تلاش برای تهیۀ انواع قراردادهای نمونه برای خدمات ویرایشی، با مشاورۀ کارشناسان حقوقی برای ایجاد وحدت رویه در خصوص تنظیم قراردادها.

فصل دوم
شرايط عضويت، تعليق، سلب عضويت و منابع مالي انجمن صنفي
مادۀ 5 – شرايط عضويت
کلیۀ افراد واجد شرایط زیر می‌توانند به عضویت انجمن صنفی درآیند:
1- تابعيت ايران
2- داشتن حداقل 20 سال تمام.
3- داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی یا دانشجویان کارشناسی.
4- شاغل‌بودن در حرفۀ ویراستاری در حوزۀ فعالیت انجمن صنفی با ارائۀ مدارک شناسایی معتبر شامل ارائۀ قرارداد ویرایش با یکی از مراکز نشر، حداقل ثبتِ نام متقاضی عضویت در شناسنامۀ دو کتاب، گواهی از ناشر یا مؤسسۀ فرهنگی در مورد اشتغال به شغل ویراستاری در آنجا.
5- متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.
6- نداشتن محکومیت کیفری مؤثر در محرومیت از حقوق اجتماعی.
7- قبول و تعهد اجراي مقررات اين اساسنامه و تصميمات و مصوبات قانوني اركان انجمن.
8- پرداخت حق عضويت به طور مرتب.
9- پرکردن فرم‌های عضویت و تحویل مدارک لازم.
10- تأیید و موافقت نهایی هیئت مدیره، طبق اساسنامۀ انجمن و آیین‌نامه‌های داخلی.

* تبصرۀ 1- همۀ واجدان شرايط مي‌توانند آزادانه عضويت انجمن صنفي را بپذيرند و هيچ‌كس را نمي‌توان به قبول عضويت در انجمن صنفي مجبور يا از قبول عضويت آن منع کرد.
* تبصرۀ 2- چنانچه به دلیل فقدان شرایط بعضی از متقاضیان، تقاضای عضویت آنان از سوی هیئت مدیره پذیرفته نشود، متقاضی می‌تواند شکایت خود را در اولین جلسۀ مجمع عمومی مطرح نماید و تصمیمات مجمع در این زمینه قطعی است.
* تبصرۀ 3 – در صورتي كه هر يك از اعضا شرايط عضويت انجمن صنفي را از دست دهد، از عضويت در انجمن صنفي مستعفي شناخته مي‌شود، ليكن ملزم به انجام تعهدات قبلي است.
* تبصرۀ 4- نام اعضای انجمن در مدارک انجمن ثبت و در وبگاه اختصاصی انجمن درج خواهد شد و برای اعضا کارت‌ صادر می‌شود. اعتبار تاریخ کارت یک‌ساله و تمدید آن، در صورت پرداخت حق عضویت، انجام خواهد شد.

مادۀ 6 – موارد تعليق يا محروميت از عضويت انجمن صنفي
1. عدم پرداخت به موقع حق عضويت تعيين شده با توجه به مادۀ 9 اين اساسنامه (با اعلام مسئولان مالي انجمن صنفي).
2. عدم رعايت مفاد اين اساسنامه و توصيه‌ها و تصميمات قانوني هريك از اركان انجمن صنفي (با اعلام هیئت مديرۀ انجمن).
3. از دست دادن شرايط عضویت مندرج در مادۀ 5 اين اساسنامه.
4. آرای صادره از مراجع قضایی کشور و مراجع حل اختلاف قانون کار.
5. تغییر شغل و عدم اشتغال در شغل مربوط، بیش از شش ماه.
6. خیانت در امانت یا سوءاستفادۀ مالی.
7. سوء استفاده از امتیاز عضویت و کارت عضویت خود.
8. هر عملی که سبب تضعیف ارکان انجمن شود، مانند هتک حرمت و دعوی ناموجه و تهمت بی‌جا به انجمن و اعضای آن.
9. درخواست کتبی عضو مبنی بر لغو عضویت خود.
10. فوت عضو انجمن.
* تبصرۀ 1– در موارد بندهاي 1 و 2، عضويت شخـص مورد نظـر تا تشكيل مجمع عمومي به حالت تعليق درمی‌آيد و تا رفـع تعليـق، در مجمـع عمومي، حق رأي نخواهـد داشت.
* تبصرۀ 2- در خصوص بندهای 6، 7، 8 ارائۀ مدارک و مستندات و تأیید مراجع ذیصلاح قانونی الزامی است.

مادۀ 7- منابع مالي انجمن صنفي
الف) وروديه: براي هر عضو مبلغ .000ر500 ریال، فقط يك بار دريافت مي‌گردد.
ب) حق عضويت به میزان 000ر000ر1 ریال، در سال.
ج) كمك‌هاي مالي داوطلبانۀ اعضا در حد توانايي به اختيار كمك‌دهنده.
د) درآمدهای حاصل از تشکیل کلاس‌های آموزشی یا جلسات مشاوره و دعاوی، که مصوبات آن در جلسات هیئت مدیره گرفته شده باشد.
هـ) درآمدهای حاصله از همکاری با مراکز و مؤسسات دولتی و خصوصی.
* تبصرۀ 1: قبول و دریافت کمک‌های مالی از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیرعضو منوط است به اطلاع کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
* تبصرۀ 2: انجمن صنفي باید داراي حداقل 3 دفتر با عنوان‌هاي دفتر عضويت و دفتر امورمالي و دفتر صورتجلسات هیئت مديره مي‌باشد.
* تبصرۀ 3: درآمدهای حاصل از بند «د» و «هـ» با نظارت خزانه‌دار و با ثبت در دفاتر مالی انجمن خواهد بود و این درآمدها برای مخارج انجمن صرف خواهد شد و خزانه‌دار موظف است هر سال گزارش آن را به مجمع عمومی ارائه دهد.

مادۀ 8- كليۀ اعضا بايد باتوجه به مادۀ 7 همه ماهه/ همه‌ساله حق عضويت خود را مرتباً به خزانه‌دار پرداخت و يا به حساب بانكي كه انجمن صنفي تعيين و اعلام مي‌كند واريز و رسيد بانكي را به خزانه‌دار تسليم نمايند.
* تبصرۀ 1: دريافت و جمع‌آوري حق عضويت و ساير منابع مالي بايد به موجب قبض‌هاي چاپي شماره‌دار باشد و به امضاي رئيس هیئت مديره و خزانه‌دار انجمن صنفي برسد.
* تبصرۀ 2: مبالغي كه به عنوان وروديه و حق عضويت دريافت مي‌شود؛ قابل استرداد نيست.
* تبصرۀ 3: هیئت مديره نمي‌تواند منابع مالي انجمن صنفي را خارج از حدود مقرر در اين اساسنامه به مصرف برساند.
مادۀ 9- چنانچه هريك از اعضا در مدت حداكثر 3 ماه بعد از موعد مقرر، بدون عذر موجه، از پرداخت حق عضويت خودداري نمايد، از طرف خزانه‌دار به آنان اخطار كتبي داده مي‌شود. چنانچه از تاريخ اخطار، حداكثر ظرف يك ماه اقدام به پرداخت حق عضويت‌های عقب‌افتاده ننمايند، با تصويب هیئت مديره، عضويت آن‌ها در انجمن صنفي، به حالت تعليق درمي‌آيد. اخراج يا قبول مجدد عضويت آنان از اختيارات مجمع عمومي عادي است.
* تبصره: تشخيص موجه بودن عذر اعضاي مورد نظر با رأی اعضای هیئت مديره خواهد بود.

فصل سوم
اركان انجمن صنفي
مادۀ 10- اركان انجمن صنفي عبارت است از:
1- مجمع عمومي
2- هیئت مديره
3- بازرس يا بازرسان
الف – مجمع عمومي، حدود وظايف و اختيارات آن:
مادۀ 11 – مجمع عمومي كه عالي‌ترين ركن انجمن صنفي است، از اجتماع اعضا، با هماهنگی و نظارت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به دو صورت عادي و فوق‌العاده تشكيل مي‌گردد.
* تبصرۀ 1: براي تشكيل مجامع عمومي عادي و فوق‌العاده، هیئت مديره موظف است، برای دعوت اعضا به وسيلۀ درج آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و پست الکترونیکی انجمن كه در آن روز، ساعت، مكانِ تشكيل و دستورجلسه به طور روشن قيد شده باشد، اقدام نمايد. بديهي است، از تاريخ دعوت اعضا تا تشكيل مجمع عمومي و همچنين بين دو مرحلۀ مجمع عمومي، بايد حداقل 20 روز فاصله باشد و حداكثر اين فاصله نبايد از 45 روز تجاوز کند.
* تبصرۀ 2: دعوت مجامع عمومي به تصويب هیئت مديره خواهد بود و در صورت استنكاف هیئت مديره، بازرس يا بازرسان مي‌توانند راساً به دعوت مجمع عمومي اقدام کنند. همچنين در صورت خودداري بازرس یا بازرسان، حداقل يك چهارم اعضا مي‌توانند مجمع عمومي را دعوت نمايند.
* تبصرۀ 3: دعوت‌كنندگان مجامع عمومي عادي يا فوق‌العاده، مكلف‌اند موضوع و تاريخ تشكيل مجمع عمومي را حداقل 20 روز قبل از تشكيل، بدون احتساب روزهای تعطیل، طي دعوت‌نامۀ كتبي به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي تسلیم نمايند.
* تبصرۀ 4: اخذ رأي در جلسات مجامع عمومي علني است مگر در مورد انتخاب هیئت مديره، هیئت داوري و بازرسان و ساير مواردي كه مجمع تصويب نمايد، به طور كتبي و مخفي به عمل خواهد آمد.
* تبصرۀ 5: هر يك از اعضاي انجمن در مجمع عمومي مي‌تواند وكالت یک نفر از اعضا را بر عهده گيرد. ارائۀ برگۀ وکالت به هیئت رئیسۀ مجمع الزامی است.
مادۀ 12- مجمع عمومي عادي هر سال يك بار با حضور دست كم نصف به علاوه يك اعضا رسميت مي‌يابد. چنانچه مجمع عمومي بار اول به حد نصاب لازم نرسد؛ براي بار دوم به همان ترتيب دعوت و با حضور حداقل يك سوم اعضا رسميت خواهد يافت.
* تبصرۀ 1: مجمع عمومي عادي در مواقع ضروري بنا به تشخيص و دعوت هیئت مديره يا بازرسان یا یک چهارم اعضا به طور فوق‌العاده تشكيل مي‌گردد. اين مجمع نيز داراي همان وظايف و اختيارات مجمع عمومي عادي است و ترتيب دعوت و تجديد دعوت و نصاب آن نيز، همانند مجمع عمومي عادي خواهد بود.
* تبصرۀ 2: تصميمات مجامع عمومي عادي در همۀ مراحل، با اكثريت نصف به علاوه يك آرای حاضران معتبر است، مگر در موارد انتخاب هیئت مديره و بازرسان كه با اكثريت نسبي آراي حاضران نافذ خواهد بود.

مادۀ 13 – وظايف و اختيارات مجمع عمومي عادي عبارت است از:
1- استماع گزارش هیئت مديره و بازرس يا بازرسان در مورد كارهاي انجام شده و رسيدگي و اتخاذ تصميم در مورد تصويب آن و همچنين اتخاذ تصميم در مورد پيشنهادهاي مربوط به برنامه‌هاي سال جاري و آتي انجمن صنفي.
2- استماع، رسيدگي و اتخاذ تصميم در مورد تصويب يا عدم تصويب گزارش مالي خزانه‌دار و بودجۀ آتي انجمن صنفي.
3- دادن رهنمود و تصويب سياست‌هاي كلي و تعيين خط مشي و برنامه‌هاي آتي انجمن صنفي‌.
4- تعيين نحوۀ اطلاع‌رساني به اعضا در خصوص دعوت به مجمع عمومي وساير موارد.
5- بررسي و تصويب يا رد تقاضاي متقاضيان عضويت در انجمن صنفي كه صلاحيت آنان در هیئت مديره تأييد نشده باشد.
6- رسيدگي نهايي به اعتراض كساني كه طبق مقررات انضباطي اين اساسنامه، از عضويت انجمن صنفي معلق يا سلب عضويت شده اند ( موضوع مادۀ 6 اساسنامه).
7- تصویب تفويض اختيار به هیئت مديره در مورد انعقاد پيمان‌هاي دسته جمعي در جهت استيفاي حقوق و خواست‌هاي قانوني اعضا و کسب امتیازات جدید برای آنان.
8- تصویب ايجاد كمیسیون‌‌ها و کمیته‌ها و همكاري برای تأسيس و تقويت شرکت‌هاي تعاوني.
9- انتخاب و عزل انفرادي و دسته جمعي اعضاي اصلی و علی‌البدل هیئت مديره و بازرسان انجمن صنفی، از بین داوطلبان واجد شرایط.
10- اتخاذ تصميم در مورد پيوستن به انجمن‌هاي صنفي ديگر برای تشكيل و يا عضويت در كانون انجمن‌هاي صنفي مربوط و يا خارج شدن آن.
11- تغییر ميزان وروديه و حق عضويت اعضا و يا تفویض اختیار به هیئت مدیره در این زمینه.

مادۀ 14 – مجمع عمومي فوق‌العاده جهت اتخاذ تصميم در موارد موضوع مادۀ 15، با حضور دست كم نصف به‌علاوه يک اعضا تشكيل خواهد شد. چنانچه بار اول اين نصاب حاصل نشود؛ در مرحلة دوم با حضورحداقل يك سوم اعضا رسميت مي‌يابد و در هر حال تصميمات آن اعم از مرحلۀ اول يا دوم، با اكثريت سه چهارم آرای اعضاي حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
مادۀ 15- وظايف و اختيارات مجمع عمومي فوق العاده عبارت‌ است از:
1- طرح و تصويب اصلاحات اساسنامه.
2- انحلال انجمن صنفي و انتخاب هیئت تسويه.
* تبصره: پيشنهادها در زمينۀ تغيير يا اصلاح مواد اساسنامه، بايد به طور مشخص در آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده درج شود.
مادۀ 16- پس از به حد نصاب رسيدن تعداد اعضاي حاضر و اعلام رسميت جلسة‌ مجمع عمومي توسط رئيس يا يكي از اعضاي هیئت مديره، بلافاصله هیئت رئيسه مجمع مركب از دست کم يك رئيس، يك نايب رئيس و يك منشي از بين اعضاي حاضر با رأي اكثريت اعضا انتخاب و ادارة‌ جلسه را بر عهده خواهند گرفت. چنانچه انتخابات هیئت مديره و بازرسان يا يكي از آنها نيز در دستور كار مجمع عمومي باشد؛ دو نفر ديگر نيز به عنوان ناظر از بين اعضاي حاضر در جلسه با رأي اكثريت اعضا انتخاب مي‌شوند.
* تبصرۀ 1: اعضای هیئت رئيسۀ مجمع و هیئت نظارت بر انتخابات نبايد كانديداي عضويت در هیئت مديره و بازرسان باشند (مگر در صورت نظر مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومي و يا زماني كه تعداد حاضران در مجمع عمومي کمتراز 50 نفر باشد).
* تبصرۀ 2: برگزاركنندگان مجامع عمومي عادي يا فوق‌العاده موظف‌اند فهرست اسامي و مشخصات اعضاي انجمن صنفي را تهيه و پيش از آغاز مجمع عمومي، آن را به امضاي اعضاي حاضر برسانند.
* تبصرۀ 3: هیئت رئيسه و هیئت نظارت بر انتخابات، مكلف‌اند در پايان رأی‌گيري، پس از شمارش و قرائت آرا به ترتيب حائزان اكثريت آرا، اعضاي اصلي و علي‌البدل هیئت مديره و هیئت داوری و نیز بازرسان اصلي و علي‌البدل را طي صورتجلسه تعيين نمايند.
* تبصرۀ 4: هرگاه در مجمع عمومي، شور و اخذ تصميم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نيابد، هیئت رئیسه مجمع با تصويب اكثريت اعضا مي‌تواند اعلام تنفس نموده، تاريخ جلسه بعدي را كه حداكثر از سه هفته متجاوز نباشد؛ معيّن كند. تمديد جلسه، نياز به دعوت و انتشار آگهي مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم براي تشكيل جلسه همان نصاب قبلي مي‌باشد كه در صورت عدم تشكيل‌، در مرحلۀ بعدي، مجمع عمومي طبق روال مندرج در اين اساسنامه برگزار خواهد شد.
مادۀ 17- چنانچه اعضاي شركت‌كننده در انتخابات ظرف يك هفته از تاريخ تشكيل مجمع عمومي با ذكر دلايل به چگونگي انجام انتخابات كتباً اعتراض نمايند، هیئت رئیسه و هیئت نظارت بر انتخابات مكلف خواهند بود، حداكثر ظرف يك هفته از تاريخ رؤيت اعتراض، به آن رسيدگي و نتيجه را به نحو مقتضي به اطلاع اعضاي انجمن صنفي خصوصاً اعضاي معترض برسانند و رونوشت آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسليم نمايند.
* تبصره: چنانچه اعتراض یا اعتراض‌های رسيده وارد باشد، هیئت نظارت، ابطال انتخابات را اعلام و به ترتيب مقرر در اساسنامه، برای دعوت مجمع عمومي و تجديد انتخابات، اقدام خواهد کرد.

ب – هیئت مديره و وظايف و اختيارات آن
مادۀ 18- هیئت مديره داراي پنج نفر عضو اصلي و دو نفر عضو علي‌البدل بوده كه از بين كانديداهاي واجد شرايط، با رأي كتبي و مخفي اعضاي حاضر در جلسۀ مجمع عمومي عادي، براي مدت 3 سال انتخاب مي‌گردند و تجديد انتخاب آنان براي دوره‌هاي بعدي در صورت حفظ شرايط لازم‌، بلامانع است‌.
مادۀ 19- هیئت مديره مكلف است، پس از قطعيت انتخابات‌، ظرف يك هفته اولين جلسه خود را تشكيل و از بين خود، يك رئيس، يك نايب رئيس و يك خزانه‌دار و همچنين از بين اعضاي اصلي هیئت مديره يا خارج از آن يك دبير انتخاب و صاحبان امضاي مجاز اسناد و مدارك مالي و اوراق تعهدآور را طي صورتجلسه‌اي به اطلاع اعضا برساند و نسخه‌اي از صورتجلسۀ مذكور را به همراه مدارك مورد نیاز به منظور انجام تشريفات ثبت، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسليم نمايد.
مادۀ 20- جلسات عادي هیئت مديره حداقل هر ماه یک‌بار تشکیل و با حضور اكثريت اعضا (حداقل3 نفر) رسميت مي‌يابد و تصميمات آن با آرای اكثريت اعضاي حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و همچنين برحسب ضرورت، بنا به دعوت رئيس، نايب رئيس يا 3/1 اعضاي هیئت مديره به‌طور فوق‌العاده تشكيل می‌شود.
* تبصرۀ 1- خدمات هیئت مديره افتخاري است، مگر اينكه مجمع عمومي در اين مورد ترتيب ديگري اتخاذ و به تصويب برساند.
* تبصرۀ 2- غيبت در سه جلسه متوالي يا پنج جلسه متناوب، بدون ارائۀ عذر موجه به‌عنوان استعفاي شخصي از سِمَت هیئت مديره تلقي مي‌شود و عضو يا اعضاي علي‌البدل به ترتيب تقدم آرا جانشين عضو مستعفي خواهند شد. تشخيص موجه يا غيرموجه‌بودن عذر برعهدۀ هیئت مديره خواهد بود.
مادۀ 21- هیئت مديره موظف است حداكثر ظرف يك ماه پس از به ثبت رسيدن مصوبات مجمع عمومي در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و دريافت گواهي‌نامۀ ثبت انجمن، به نام انجمن صنفی و با امضاي مشترك صاحبان امضاي مجاز اسناد و مدارك مالي انجمن صنفی (رئیس، دبیر، خزانه‌دار)، در بانك يا بانك‌هاي كشور حساب باز نموده و وجوه متعلق به انجمن صنفی را در آن واريز نمايد‌.
مادۀ 22– رئيس هیئت مديره يا دبير و خزانه‌دار، مشترکاً صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و کلاً مسئولان اداری و مالی انجمن صنفی هستند و حفظ کلیۀ اموال، دارایی‌ها، اسناد، اوراق بهادار و دفاتر مالی انجمن صنفی به عهدۀ آنها است.
* تبصره: کلیۀ مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن صنفی با امضای رئیس هیئت مدیره یا دبیر ممهور به مهر انجمن صنفی و کلیۀ اسناد مالی، اوراق رسمی بهادار و قراردادهای تعهدآور که به تصویب هیئت مدیره رسیده باشند، با امضای مشترک رئیس هیئت مدیره یا دبیر و خرانه‌دار و ممهور به مهر انجمن صنفی معتبر خواهد بود.
مادۀ 23- در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرايط یا سلب عضويت يا غيبت غيرموجه اعضای هیئت مدیره در سه جلسۀ متوالي يا پنج جلسۀ متناوب، اعضاي علي‌البدل با توجه به تقدم آرای، جايگزين عضو يا اعضاي مزبور خواهند شد. هیئت مديره مكلف است نتيجه را، ضمن تنظيم و امضاي صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسليم نمايد.
* تبصرۀ 1: مادامي كه اكثريت اعضاي هیئت مديره، سمت خود را حفظ نموده باشند انتخابات تكميلي براي باقي ماندۀ دوره برگزار مي‌گردد.
*تبصرۀ 2: در صورت استعفـا، فوت، از دست دادن شرايـط يا سلب عضـويت اكثريت اعضاي هیئت مديره، توسط مجمع عمومی عادی، انتخابات هیئت مديره بايد تجديد گردد. در این صورت بازرسان یا یک‌سوم اعضای انجمن صنفی موظف‌اند مجمع عمومی را برای انجام انتخابات دعوت نمایند. به هر حال چنانچه ظرف 6 ماه در اين زمينه اقدامي صورت نگيرد، بازرسان یا یک سوم اعضا موظف‌اند جهت تعیین تکلیف مراتب را به اطلاع وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي برسانند.
مادۀ 24- هیئت مديره موظف است دست كم سه ماه پيش از پايان دورۀ اعتبار قانوني، در مورد دعوت مجمع عمومي، به منظور تجديد انتخاب مسئولان انجمن صنفي، اقدامات لازم را به‌عمل آورد.
* تبصره: هیئت مديره پس از پايان دورۀ ماموريت، تا تعيين هیئت مديرۀ جديد، مسئول حفظ كليۀ دارائي‌ها و اموال و اسناد و مدارك انجمن صنفي خواهد بود.

مادۀ 25- ساير وظايف و اختيارات هیئت مديره
1- تهيۀ دفاتر رسمي و قانوني انجمن صنفي (دفاتر مالي – عضويت و صورتجلسات هیئت مديره).
2- اجراي دقيق مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومي.
3- دعوت مجامع عمومي در موعد مقرر و بررسي و تطبيق شرايط متقاضيان عضويت در انجمن صنفي.
4- بررسي بودجه و گزارش مالي خزانه‌دار و پيشنهاد آن به مجمع عمومي.
5- تشكيل مرتب و به موقع جلسات هیئت مديره به منظور رسيدگي به امور جاري انجمن صنفي.
6- تعيين محل اقامتگاه قانوني و دفتر مركزي انجمن صنفي.
7- انتخاب و معرفي نماينده به مراجع ذيصلاح براي موارد خاص و معين.
8- بررسي وضع مالي انجمن صنفي و اتخاذ تصميم برای هزينه‌هاي جاري و ضروري آن.
9- همكاري برای تأسيس و تقويت شركت‌هاي تعاوني و ايجاد امكانات رفاهي براي اعضا.
10- وكالت و نمايندگي انجمن صنفي در مراجع قانوني، حقوقي، قضایي، دستگاه‌هاي دولتي و ملي در حدود مقررات اين اساسنامه.
11- اتخاذ تصميم در مورد پيمان‌هاي دسته جمعي و بررسي و تصويب آیين‌نامه‌هاي داخلي.
12- تهيۀ گزارش عملكرد هیئت مديره و ارائۀ آن به مجمع عمومي.
13- تعيين و اعزام نمايندگاني برای شركت در جلسات مراجع حل اختلاف و كميته‌هاي مختلف نظير حفاظت فني و بهداشت كار و نظاير آن با رعايت مقررات قانوني.
14- تشكيل کمیسیون‌ها و کمیته‌ها و کارگروه‌های مختلف (در صورت لزوم) از قبيل كمیسیون امور اداری، امور حقوقی، کمیسیون‌های علمی مانند آموزش و پژوهش، و ساير كمیسیون‌ها.
15- انتخاب افراد ذیصلاح برای تشکیل کمیسیون‌ها و کمیته‌های علمی و اجرایی و مدیریت آنها طبق آیین‌نامه‌های داخلی انجمن.
16- نظارت بر حسن انجام کار مدیران کمیسیون‌ها و کمیته‌ها و تلاش برای رفع مشکلات آنان در چارچوب آیین‌نامه‌های داخلی.
17- اعضای هیئت مدیره موظف‌اند فهرست اسامی و مشخصات داوطلبان عضویت در هیئت مدیره و بازرسان را، 10 روز پیش از مجمع تهیه کرده و برای معرفی به مجمع عمومی عادی آماده کنند، در صورت به حد نصاب نرسیدن تعداد داوطلبان مورد نیاز، این تاریخ تا روز مجمع قابل تمدید است.

مادۀ 26 – وظايف رئيس هیئت مديره
رئیس هیئت مدیره دارای وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل است:
1- مراقبت در حسن جريان امور انجمن صنفي و دعوت از اعضاي هیئت مديره به تشكيل مرتب جلسه.
2- ادارۀ جلسات هیئت مديره وتنظيم صورتجلسه‌ها با همكاري منشي جلسه.
3- ابلاغ تصميمات و مصوبات مجامع عمومي و هیئت مديره به دبير و ساير مسئولان انجمن صنفي، جهت اجرا و پي‌گيري آن.
4- امضاي كليۀ قراردادها و احكام استخدامي كارشناسان، مشاوران، دبير و ساير مسئولان انجمن صنفي كه با تصويب هیئت مديره استخدام يا به كار گمارده خواهند شد.
5- امضاي كليۀ چك‌ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور به اتفاق خزانه‌دار و ممهورنمودن آن به مهر انجمن صنفي.
6- انجام ساير اموري كه به موجب اساسنامه بر عهدۀ رئیس قرار دارد.
* تبصرۀ 1: قسمتي از وظايف رئیس هیئت مديره كه مربوط به امور اداري است، قابل واگذاري به دبير انجمن صنفی خواهد بود.
* تبصرۀ 2: در غیاب رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس انجام وظایف بندهای 1 و 2 و3 را به‌عهده خواهد داشت.
* تبصرۀ 3: هیئت مدیره می‌تواند برای همکاری دبیر، خارج از اعضای هیئت مدیره حق‌الزحمه معیّن کند که در صورت تصویب آن، از محل بودجۀ انجمن تأمین خواهد شد.
* تبصرۀ 4: چنانچه دبیر یکی از اعضای هیئت مدیره باشد و بابت مسئولیت دبیری درخواست حق‌الزحمه داشته باشد، موضوع در مجمع عمومی عادی مطرح می‌شود و پس از تصویب مجمع، نحوۀ پرداخت و میزان آن تعیین خواهد شد.
مادۀ 27- دبيرخانۀ انجمن صنفي تحت مسئوليت مستقيم دبير انجمن صنفی و زير نظر هیئت مديره به منظور ادارۀ تشكيلات اجرايي و اجراي مصوبات هیئت مديره در مركز اصلي انجمن صنفي داير و مي‌تواند داراي كاركناني باشد كه بنا به پيشنهاد رئیس هیئت مديره يا دبير و تصويب هیئت مديره، به كار گمارده مي‌شوند.
مادۀ 28 – وظايف دبير
1- حفظ و نگه‌داري كليۀ اسناد و مدارك و صورتجلسات و سوابق اعضا و دفاتر انجمن صنفي.
2- انجام مكاتبات اداري و جاري انجمن صنفي.
3- امضاي اسناد و مدارك مالي و اوراق تعهدآور به همراه خزانه‌دار در صورت داشتن چنین اختیاری از سوی هیئت مدیره.
4- تهيه و صدور و ابلاغ دعوتنامه‌ها و امضاي كارت‌هاي عضويت اعضا به‌اتفاق خزانه‌دار انجمن صنفي.
5- تهيۀ دفاتر «عضويت» و «امور مالي» با نظر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و همچنين دفاتر انديكاتور و ثبت و صدور نامه‌ها.
6- تهيه و تنظيم نشريات مربوط به انجمن صنفي در حدود مقررات قانوني.
7- ابلاغ اساسنامه و بخشنامه‌ها و شيوه‌نامه‌هاي دولتي و ساير مقررات قانوني براي آگاهي و استفادۀ مسئولان و اعضاي انجمن صنفي.
8- مهيا ساختن مكان تشكيل جلسات مجامع عمومي، هیئت مديره و بازرسان.
9- ابلاغ مصوبات و تصميمات اركان انجمن صنفي و احكام و نامه‌هاي واصله از مراجع قانوني و دستگاه‌هاي اداري به مسئولان مربوط.
10- انجام ساير اموري كه به نحوي از انحا با وظايف دبيرخانه ارتباط دارد.
* تبصرۀ 1: انتخاب دبیر بر عهدۀ هیئت مديره است و دبیر می‌تواند از بين اعضاي اصلي هیئت مديره يا خارج از آن انتخاب شود. با پايان اعتبار هیئت مديره، رابطۀ استخدامي دبير با انجمن نيز ملغي مي‌شود.
* تبصرۀ 2: كاركنان دبيرخانه در برابر دبير و دبير نيز در برابر هیئت مديره مسئول هستند.
مادۀ 29- وظايف واختيارات خزانه‌دار
خزانه دار مسئول امور مالي انجمن صنفي و داراي وظايف واختياراتي به شرح ذيل است:
1- امضاي كليۀ چك‌ها و اسناد و اوراق تعهدآور به اتفاق رئیس هیئت مديره يا يكي ديگر از صاحبان امضاي مجاز اسناد مالي و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفي.
2- ادارۀ امور مالي انجمن صنفي، تهيه و تنظيم دفاتر و اسناد و صورتجلسات مالي و رسيدگي و حفظ حساب‌هاي انجمن صنفي.
3- رسيدگي بر صحت اسناد و مدارك تنظيم شده در مورد كليۀ دريافت‌ها و پرداخت‌ها و تأييد و امضاي صورت حساب‌هاي مربوط.
4- امضا و صدور كارت عضويت اعضا به اتفاق رئیس هیئت مديره يا دبير.
5- نظارت برخريد، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالي و مسئوليت در حفظ اموال منقول، غيرمنقول، وجوه، اسناد، مدارك مالي و صحت معاملات انجمن صنفي.
6- ثبت كليۀ دريافتي‌ها وهزينه‌هاي انجمن صنفي در دفاتر رسمي انجمن صنفي.
7- پيش‌بيني بودجه و هزينه‌هاي يك سالۀ انجمن صنفي و تسليم آن به هیئت مديره جهت ارائه به مجمع عمومي.
* تبصرۀ 1: خزانه‌دار موظف است هر سال قبل از تشكيل مجمع عمومي سالانه، گزارش مالي انجمن صنفي را برای ارائه به مجمع عمومي تنظيم کند و پس از امضاي خود و رئیس هیئت مديره، رونوشت آن را در اختيار بازرسان قرار دهد.
* تبصرۀ 2: خزانه‌دار موظف است در هر مورد بنا به تقاضاي بازرسان، كليۀ دفاتر و اسناد مالي انجمن صنفي را براي رسيدگي در محل انجمن صنفي، در ازاي رسيد و براي مدت معين، در اختيار آنان قرار دهد.

ج – بازرسان حدود وظايف واختيارات آنان
مادۀ 30- بازرسان انجمن صنفي، متشكل از یک نفر بازرس اصلي یک نفر بازرس علي‌البدل كه با رأي مستقيم و مخفي اعضا از بين كانديداهاي واجد شرايط عضو انجمن صنفي براي مدت یک سال انتخاب مي‌شوند و تجديد انتخاب آنان براي دوره‌هاي بعدي مشروط به حفظ شرايط لازم بلامانع است.
* تبصره: در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرايط انتخاب يا سلب عضويت آنها بازرس يا بازرسان علي‌البدل براي بقيۀ دوره جانشين و عهده‌دار وظايف آنان خواهند بود.
مادۀ 31- وظايف و اختيارات بازرسان
1- نظارت بر كليۀ اقدامات هیئت مديره و دبير در حدود مقررات اين اساسنامه و همچنين مراقبت در كليۀ امور مربوط به دعوت مجامع عمومي عادي و فوق‌العاده.
2- رسيدگي و نظارت به دفاتر و اوراق و اسناد مالي و هزينه‌هاي انجمن صنفي و مراقبت در حسن جريان امور مالي و اداري انجمن صنفي.
3- پي‌گيري و رسيدگي به شكايات اعضا و در صورت لزوم تهيۀ گزارش و ارائه به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و همچنين ارائۀ رونوشت گزارش به هیئت مديره يا مجمع عمومي (حسب مورد).
4- رسيدگي و اظهار نظر در مورد گزارش مالي برای ارائه به مجمع عمومي.
5- اقدام به دعوت و تشكيل مجمع عمومي در صورت لزوم، با توجه به اختيارات مندرج در اين اساسنامه.
6- شرکت در جلسات هیئت مديره (درصورت لزوم)، بدون داشتن حق رأي.
*تبصره: بازرسان بايد پيش از تاريخ تشكيل مجمع عمومي سالانه، گزارش مالي و كليۀ محاسبات انجمن صنفی را رسيدگي و نظر مثبت يا منفي خود را به دبيرخانۀ انجمن صنفي تسليم دارند. همچنين بازرسان ملزم هستند اقدامات خود را حداقل سالی یک‌بار در مجمع عمومی سالانه به طور کتبی و رسمی گزارش نمایند.

فصل چهارم
ساير مقررات
مادۀ32- داوطلبان عضويت در هیئت مديره، هیئت داوری، و بازرسان علاوه بر شرایط مندرج در مادۀ 5 بايد داراي شرايط زير باشند:
1- تابعيت جمهوري اسلامي ايران.
2- التزام عملي به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران.
3- عدم وابستگي به احزاب و گروه‌هاي سياسي غيرقانوني.
4- نداشتن هرگونه سوءپیشینۀ كيفري.
5- داشتن حسن شهرت.
6- عدم اعتياد به مواد مخدر.
7- داشتن حداقل 5 سال فعالیت در حوزۀ نگارش، نشر و ویرایش و ویرایش 5 کتاب.
مادۀ 33- هزینه‌های نظارت بر انتخابات، ثبت و آموزش انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از محل همکاری‌های اعضا و خودیاری آنان تأمین می‌شود. میزان سهمیۀ قابل پرداخت هر انجمن صنفی پس از تعیین در شورای عالی کار قابل وصول خواهد بود. چنانچه در زمان انحلال هر یک از انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط، فاقد دارایی باشند، هزینۀ درج آگهی از محل درآمد حاصل از اجرای این ماده پرداخت خواهد شد.
مادۀ 34- در صورت بروز اختلاف بين اعضاي هیئت مديره با يكديگر يا هیئت مديره با بازرسان و يا اعضاي انجمن صنفي با هريك از اعضاي هیئت مديره يا بازرسان، حل آن مي‌تواند در وهلۀ اول از طريق هیئت داوري صورت گيرد. به اين منظور در صورت درخواست هر يك از طرفين اختلاف، مجمع عمومي فوق‌العاده با رعايت مقررات مربوط تشكيل و از بين خود 3 يا 5 نفر را برای حل اختلاف انتخاب مي‌کنند. در صورت عدم پذيرش رأي هیئت داوري از سوي طرفين اختلاف، مطابق مواد اين اساسنامه و مقررات مربوط اقدام مي‌شود. هیئت داوري پس از صدور رأي خود منحل مي‌گردد‌.
مادۀ 35- مهر انجمن صنفی پس از تصویب هیئت مدیره و تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قابل استفاده خواهد بود. هر گاه مهر انجمن صنفی تغییر یابد، بدون تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفادۀ آن غیرقانونی و قابل پیگرد خواهد بود.
مادۀ 36- مسئولان انجمن صنفي، مكلف‌اند هر نوع مدارك، دفاتر و اسناد مورد درخواست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي را برای بررسي در محل انجمن صنفي يا خارج از آن، در اختيار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.
مادۀ 37- انجمن صنفي در موارد زير منحل مي‌گردد:
1- در صورت تصويب مجمع عمومي فوق العاده.
2- گذشت شش ماه از تاريخ پايان اعتبار هیئت مديره وعدم تجديد انتخابات آن.
3- در صورت صدور رأي قطعي از طرف مراجع قضايي كشور.
* تبصرۀ 1: انحلال انجمن صنفي، موجب تضييع حق يا اسقاط تكليف دو طرف قرارداد منعقده قبلي نخواهد بود.
* تبصرۀ 2: از تاریخ انحلال انجمن، اختیارات مسئولان آن خاتمه یافته و تحت نام تشکل یاد شده حق ادامۀ فعالیت ندارند. مراتب انحلال و تسویه طبق اساسنامۀ مربوط انجام و به هزینۀ تشکل منحل شده در یکی از روزنامه‌های سراسری یا محلی (براساس حوزۀ فعالیت تشکل) جهت اطلاع همگان درج خواهد شد.
* تبصرۀ 3: چنانچه انجمن صنفي بنا به تصويب مجمع عمومي فوق‌العاده منحل گردد، مجمع مذكور مكلف است در همان جلسه از بين اعضاي باسواد و با سابقه و مطلع حاضر در جلسه به انتخاب 3 يا 5 نفر به عنوان اعضاي هیئت تسویه اقدام و نتيجه را ضمن تنظيم و امضاي صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نمايد.
* تبصرۀ 4- چنانچه انجمن صنفي به لحاظ عدم تجديد انتخابات هیئت مديره در مهلت مقرر قانوني يا براساس رأي مراجع قضايي منحل گردد و تشكيل مجمع عمومي فوق‌العادۀ دیگر امكان‌پذير نباشد حداكثر ظرف دو هفته بازرسان و رئيس هیئت مدیره با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اين وظيفه را عهده‌دار خواهند شد. در صورت عدم وجود، حداكثر ظرف دو هفته باید هیئت تسویه‌ای مرکب از 3 یا 5 نفر از اعضای باسواد، و باسابقه و مطلع انجمن با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشكيل گردد.
مادۀ 38– چنانچه حداكثر دو ماه پس از پايان دورۀ اعتبار هیئت مديره، نسبت به تشكيل مجمع عمومي و تجديد انتخابات هیئت مديره اقدام نشده باشد‌، بازرس یا بازرسان برای تشكيل مجمع عمومي و انجام انتخابات به اعضا اخطار مي‌دهند. پس از اخطار بازرس یا بازرسان، يك سوم اعضاي انجمن صنفي حداكثر تا 4 ماه فرصت دارند برای تشكيل مجمع عمومي و تجديد انتخابات اقدام کنند و چنانچه ظرف حداكثر 6 ماه پس از پايان دورۀ اعتبار هیئت مديره، تجديد انتخابات صورت نگرفته باشد، بازرس یا بازرسان مكلف‌اند انحلال انجمن صنفي را به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام کنند. در صورت عدم اقدام، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به هزینۀ تشکل از طریق درج آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار یا روزنامۀ محلی مربوط به حوزۀ فعالیت تشکل، انحلال تشکل را اعلام می‌نماید.
مادۀ 39- هیئت تسويه مكلف است حداكثر ظرف شش ماه با هماهنگي و راهنمايي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به كليۀ حساب‌هاي انجمن صنفي رسيدگي کرده، لیست كاملي از كليۀ دارایي‌هاي انجمن صنفي اعم از وجوه نقدي و اموال منقول و غيرمنقول و همچنين صورتي از بدهي‌هاي انجمن صنفي را تهيه کرده، دارایي انجمن صنفي را پس از تسويۀ كليۀ حساب‌هاي بدهكاران و بستانكاران و تأديه بدهي‌ها، ضمن تنظيم و امضاي صورتجلسه‌اي مابقي در صورت مازاد با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختيار یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد با موضوع فعالیت مشابه قرار دهند و در صورت عدم وجود به یکی از بنیادهای خیریۀ حمایت از کودکان واگذار شود.
مادۀ 40- هر گونه ابهامي در اجراي مقررات اين اساسنامه وجود داشته باشد، نظر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي لازم الرعایه خواهد بود.
مادۀ 41– هرگونه تغيير در مفاد اساسنامه، پس از موافقت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي قابل اجراست.
مادۀ 42- مهلت‌هاي مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهاي تعطيل خواهد بود.
اين اساسنامه در 4 فصل و 42 ماده و 47 تبصره در تاريخ 5/8/1395 با اكثريت آرا به تصويب مجمع عمومي مؤسس/ فوق‌العاده انجمن صنفي کارگری ویراستاران شهر تهران رسيد.
رديف سمت نام و نام خانوادگي محل امضا
1 رئیس مجمع خانم مهشید نونهالی
2 نايب رئیس مجمع آقای سیدجواد رسولی
3 منشي مجمع آقای مجید رهبانی