سومین جلسۀ دیدار با رئیس کتابخانۀ حسینیۀ ارشاد برای هماهنگی‌های بیشتر در مورد تجهیز کتابخانۀ دیجیتال ویرایش در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ برگزار شد. در این جلسه از کتابخانۀ حسینیۀ خانم دکتر خراسانچی، آقای میرزایی، آقای سلطان‌پور، خانم مردانی و از انجمن صنفی خانم مقدسی و آقای معین‌فر حضور داشتند.

در این نشست جزئیات تجهیز این مجموعه بررسی شد. در حال حاضر ۵۹ عنوان کتاب در وبگاه کتابخانۀ حسینیۀ ارشاد (در بخش مجموعه‌ها- ویرایش) قرار گرفته است که تعدادی از آنها به صورت دیجیتال قابل بازبینی‌اند. استفاده از این مجموعه برای عموم آزاد است و براساس راهنمای وبگاه (در گوشۀ صفحه)، همۀ افراد می‌توانند وارد این بخش بشوند، فقط کافی است کُد ورودی از طرف کتابخانه در اختیار آنان قرار گیرد تا بتوانند از کتاب‌های دیجیتال بهره بگیرند. در همان لحظۀ انتخاب کتاب، ده صفحه از کتاب قابل رؤیت است و چنانچه کل کتاب مد نظر باشد، کتاب‌ها به صورت امانت در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و تا ۱۰ روز از زمان درخواست، امکان رؤیت صفحات کتاب برای متقاضی فراهم است و بعد از ده روز خودبه‌خود از صفحۀ امانت آن شخص خارج می‌شود. بنا بر قوانین کتابخانه و برای حفظ حق مؤلف و ناشر، امکان دانلود کتاب‌ها یا کپی‌برداری از صفحات ممکن نیست و امکان جست‌وجو در متن نیز وجود ندارد. کتاب‌هایی که هنوز دیجیتال نشده‌اند، در صورت تقاضای مخاطبان و درخواست انجمن، اسکن خواهند شد و فایل دیجیتال آن در مجموعه قرار خواهد گرفت.

در این جلسه در مورد چگونگی افزودن کتاب‌ها صحبت شد. بنا بر پیشنهاد انجمن، تعدادی از دانشجویان دوره‌های ویرایش در ابتدای سال ۱۳۹۷، فهرست کتاب‌های تخصصی حوزۀ نشر و ویرایش را، که پیش‌تر کمیسیون پژوهش تهیه کرده، به این کتابخانه خواهند افزود. برای افزودن کتاب‌های مرجع و تازه‌های نشر نیز گفت‌وگو شد و مقرر شد در فاز بعدی، برای افزودن کتاب‌های مرجعِ مورد نیاز ویراستاران اقدام شود، اما تازه‌های نشر می‌تواند با درخواست انجمن به بانک کتابخانه اضافه شود.

برای افزودن مقالات حوزۀ نشر و ویرایش نیز چنین برنامه‌ریزی شد که هم‌زمان با تجهیز کتاب‌ها، مقالات نیز در این کتابخانۀ دیجیتال قرار داده شوند. البته ممکن است همۀ کتاب‌ها و مقالات در فاز اول دیجیتال نباشد و در مراحل بعد، با توجه به اولویت‌ها، این امر انجام پذیرد، ولی صورت کاغذی این کتاب‌ها و مقالات در کتابخانه موجود است و اگر هم موجود نباشد، مکان دستیابی به آنها در کتابخانه‌های دیگر درج خواهد شد.

در این جلسه همچینن یکی دیگر از طرح‌های کمیسیون پژوهش انجمن، که با زحمات آقای رمضانی‌نژاد شکل گرفته، مطرح شد. این طرح معرفی آثار منتشرشده در حوزۀ نشر و ویرایش است که طراحی اولیۀ آن برای قرار گرفتن در قالب وب انجام شده و امید است بتوان این معرفی‌ها را به صورت «ویکی‌کتاب» عرضه کنیم. معرفی‌های انجام‌شده در این جلسه مطرح شد و این طرح با استقبال رئیس کتابخانه مواجه شد. این معرفی‌ها را می‌توان به کتاب‌ها پیوست کرد یعنی مخاطبان با رؤیت کتاب می‌توانند به بخش معرفی آن، که شامل معرفی کوتاه و معرفی جامع، که همراه با نقد و نظرها دربارۀ آن کتاب است، متصل شوند. مقرر شد برای اجرایی شدن این کار و فراهم کردن امکانات وبگاهی آن و رسیدن به الگوهای دقیق، جلسۀ دیگری برگزار شود که چند تن از همکاران کتابخانه نیز در آن حضور داشته باشند.

در وبگاه کتابخانه بخشی وجود دارد با عنوان «پرسشی دارید؟» که در این قسمت، مسئولان بخش امانات کتابخانه پاسخ‌گوی سؤالات متقاضیان خواهند بود. این سؤالات می‌تواند از عناوین کتاب‌ یا نویسنده گرفته تا یافتن یک کلمه یا اصطلاح در منابع مرجع باشد. حتی در این بخش می‌توان برای بهتر شدن مجموعۀ تخصصی ویرایش پیشنهادهایی را مطرح کرد که با عبارت «مربوط به ویرایش» باشد و مسئولان کتابخانه این پیشنهادها را جمع‌آوری خواهند کرد و با همکاری انجمن، برای رسیدگی به آن اقدام خواهند کرد.

این جلسه دستاوردهای ارزنده‌ای به همراه داشت که می‌تواند راهگشای بخش پژوهشی انجمن باشد. امیدواریم با حسن نیت و حسن نظر ستودنی خانم دکتر خراسانچی برای پیشبرد این اهداف مثمر ثمر باشیم.

 

 

 

روابط عمومی انجمن صنفی ویراستاران

پست های توصیه شده