بسمه تعالي
« اساسنامۀ انجمن صنفی کارگری ویراستاران شهر تهران »
فصل يكم – كليات

مادۀ 1- هدف
در اجرای مادۀ 131 قانون كار جمهوری اسلامی ايران و آيين‌نامۀ انجمن‌های صنفی و كانون‌هاي مربوط و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی ویراستاران كه خود متضمن حفظ منافع جامعه نيز باشد؛ اين انجمن صنفی تشكيل می‌گردد.

مادۀ 2- نام، حوزۀ فعاليت و اقامتگاه قانونی انجمن صنفی
نام: انجمن صنفی کارگری ویراستاران شهر تهران كه در اين اساسنامه به اختصار «انجمن صنفی» ناميده می‌شود.
حوزۀ فعاليت انجمن صنفی حوزۀ جغرافيايی تهران است. اقامتگاه قانونی و محل استقرار دفتر مركزی به شرح ذیل است:
تهران: خیابان خرمشهر، خیابان صابونچی، کوچۀ دهم، پلاک 4، واحد یک تلفن: 88514616-021
فاکس: رایانامه: anjoman.virastar@gmail.com
*تبصره: هیئت مديره می‌تواند هر زمان كه ايجاب نمايد، اقامتگاه قانونی انجمن صنفی را در محدودۀ حوزۀ فعاليت خود تغيير داده و مراتب را هم‌زمان با اطلاع به اعضا ـ از طريقي كه به تصويب مجمع عمومی رسيده باشد ـ به‌طور کتبی به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی نيز منعکس کند.

مادۀ 3- وظايف اساسی و عام انجمن صنفی
1- كوشش در جهت استيفای حقوق و خواست‌های مشروع و قانونی اعضا از طريق ايجاد زمينه‌های مساعد به منظور نيل به اهداف انجمن.
2- جمع‌آوری اطلاعات، بررسی و تحقيق دربارۀ مشكلات، شناخت نيازها و اولويت‌ها.
3- دریافت ورودیه، حق عضویت و کمک‌های مالی داوطلبانۀ اعضا.
4- همكاری برای تأسيس، تقويت و گسترش شركت‌های تعاونی مربوط به وظايف انجمن به منظور برخورداری اعضا از تسهیلات بیشتر.
5- حمايت و دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفه‌ای اعضا از طريق ارائۀ پيشنهاد و جلب پشتيبانی مراجع و سازمان‌های داخلی اعم از دولتی و ملی.
6- خريد، فروش و تملك اموال منقول و غيرمنقول انجمن صنفی به نام و به حساب انجمن صنفی، مشروط بر آنكه به قصد تجارت و جلب منافع نباشد.
7- شركت در مذاكرات حرفه‌ای با سایر سازمان‌های کارگری ذی‌ربط مشمول قانون و انعقاد پیمان‌های دسته جمعی با سازمان‌های كارفرمايی.
8- پيوستن به انجمن‌های صنفی همگن به منظور تشكيل يا عضويت در كانون مربوط، پس از تصویب مجمع عمومی، با رعايت مقررات قانونی.
9- همكاری با ساير تشكل‌های صنفی مربوط و انجام سایر وظايف و اختياراتی كه به موجب مقررات قانونی بر عهدۀ انجمن‌های صنفی قرار داده شده يا خواهد شد.
مادۀ 4- وظايف اختصاصی انجمن صنفی
1. تلاش برای تدوین استانداردهای ملی در حوزۀ ویرایش نظیر رتبه‌بندی ویراستاران، استانداردهای ملی ویرایش، استانداردهای قیمت‌گذاری انواع خدمات ویرایشی، استانداردهای ارزشیابی کیفی ویرایش و سایر موارد.
2. ارائۀ خدمات مشاوره‌ای و حقوقی به اعضا برای حفظ حقوق حقۀ ویراستاران عضو.
3. حمایت‌ از کسب‌وکار ویراستاران شهر تهران با برقراری ارتباط میان ناشران، نویسندگان، مترجمان و ویراستاران و نهادهای علمی مرتبط.
4. تجلیل از پیش‌کسوتان عرصۀ نگارش و ویرایش با برگزاری نشست‌، اهدای جایزه، انتشار یادنامه یا جشن‌نامه، جمع‌آوری مجموعه مقالات و مانند آن.
5. تلاش برای ارتقای سطح دانش علمی و مهارتی ویراستاران با برگزاری انواع دوره‌های آموزشی نگارش و ویرایش.
6. برقراری فضای تعاملی مؤثر میان ویراستاران و فعالان عرصۀ ویرایش با مسئولان نهادهای دولتی، عمومی، خصوصی به منظور ارتقای جایگاه ویراستاران و همچنین انعکاس دیدگاه ویراستاران به ایشان.
7. تلاش برای حمايت از منافع ویراستاران، کمک به ارتقا و تثبيت جايگاه حرفۀ ویرایش در جامعه و اعتلا بخشيدن به شأن و منزلت اجتماعی ویراستاران.
8. همکاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور بالا بردن سطح کارایی و توانایی‌های انجمن.
9. تلاش برای ارتباط با سازمان‌ها، تشکل‌ها و نهادهای علمی، کسب‌وکاری و صنفی داخلی و خارجی در حوزۀ ویرایش.
10. کوشش برای تأمین تسهیلات اعتباری از بانک‌ها و اشخاص و مؤسسات اعتباری و قبول هدایا، به نفع انجمن.
11. تلاش برای تدوین و اجرای منشور اخلاق حرفه‌ای ویراستاران برای ایجاد فضای رقابتی سالم میان آنها.
12. کوشش برای حمایت از طرح‌های علمی و کاربردی در حوزۀ ویرایش.
13. کوشش برای ایجاد و استفاده از امکانات رسانه‌ای برای انعکاس رویدادهای ویرایش و مانند آن.
14. تلاش برای برقراری انواع بیمه‌های ویژۀ ویراستاران.
15. تلاش برای تعیین صلاحیت و صدور گواهی‌نامه برای ویراستاران، از طریق برگزاری آزمون‌های سراسری و پایش عملکرد آنها با هدف وضعِ قواعدی برای رتبه‌بندی ویراستاران.
16. کوشش برای جلب حمایت و برقراری ارتباط با انواع رسانه‌ها از جمله صدا و سیما، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، وبگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به منظور انعکاس فعالیت‌های انجمن.
17. تشویق و جلب حمایت ناشران، اصحاب نشر و قلم و رسانه‌ها برای بهره‌گیری از ویراستاران برای ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات خود.
18. تهیه و تدوین انواع شیوه‌نامه‌های نگارش و ویرایش و نظام‌نامۀ ویراستاران برای استانداردکردن فعالیت‌ علمی و صنفی آنان.
19. تلاش برای تأسیس و راه‌اندازی وبگاه تخصصی ویراستاران و شبکه‌های اجتماعی و سامانۀ پیامکی برای ارتباط با اعضا و سایر متقاضیان و تبادلات علمی و فرهنگی.
20. فراهم کردن امکان داوری و تعیین سطح کمی و کیفی آثار در حال انتشار یا منتشر‌شده در موضوع نگارش و ویرایش و حوزه‌های مربوط.
21. پژوهش و مطالعه دربارۀ مسائل و معضلات نگارش و ویرایش و مباحث مربوط به چاپ و نشر کتاب با استفاده از نظر استادان، اندیشمندان و صاحب‌نظران و ارائۀ پیشنهادهای سازنده به دست‌اندرکاران مربوط.
22. تلاش برای برگزاری جلسات گفت‌وگو، سخنرانی و سمینارهای ادواری علمی، کاربردی، آموزشی، پژوهشی، در سطوح ملی و بین‌المللی، جشنواره‌ ومسابقات علمی و فرهنگی برای بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل گوناگون نشر و نگارش و ویرایش و سایر امور فرهنگی.
23. شرکت در مجامع علمی و پژوهشی و فرهنگی مانند حضور در نمایشگاه‌ها، همایش‌های مرتبط داخلی و خارجی.
24. تلاش برای تهیۀ بانک اطلاعاتی دربارۀ ویراستاران.
25. دریافت مجموعه‌های کتابخانه‌ای اهدایی، خرید آثار پژوهشی برای تشکیل کتابخانۀ تخصصی نگارش و ویرایش برای استفادۀ اعضا.
26. انتخاب و معرفی آثار برترِ ویرایش‌شده یا در حوزۀ ویرایش و انتخاب ویراستاران شاخص و ناشرانی که آثاری ویراسته‌تر در سال منتشر کرده‌اند.
27. تلاش برای برگزاری دوره‌های آزاد آموزشی برای اعضا و نهادهای دولتی، عمومی، خصوصی و سایر متقاضیان، با اعطای گواهی‌نامه از انجمن.
28. تلاش برای تهیه، گردآوری و توزیع جزوه، مقاله، کتاب، مجله، خبرنامه.
29. کوشش برای انجام فعالیت‌های تبلیغی فرهنگی، تهیه و تکثیر سی دی و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای آموزشی در زمینۀ نگارش و ویرایش و توزیع آن، پس از گرفتن مجوزهای لازم. درآمدهای حاصل از این فعالیت‌ها به حساب انجمن واریز خواهد شد.
30. تلاش برای ارتباط با ویراستاران سایر شهرهای ایران و تشویق آنها برای تشکیل انجمن صنفی ویراستاران و تعیین سیاست‌های مشترک و هم‌سو برای تشکیل کانون ویراستاران.
31. اقدام برای رفع اختلافات حرفه‌ای احتمالی میان اعضای انجمن از جمله از طریق حکمیت و داوری مرضی‌الطرفین، در صورت درخواست اعضا.
32. انعقاد قرارداد، تفاهم‌نامه، موافقت‌نامه، پیمان‌نامه با اشخاص حقیقی و حقوقی برای اجرای طرح‌های پژوهشی و ویرایش آثار و تأمین انواع ویراستار. در صورت کسب درآمد مالی، عواید حاصله از آن به حساب انجمن واریز می‌شود.
33. تهیه و تأمین لوازم اداری مورد نیاز انجمن از محل بودجۀ انجمن.
34. فعالیت مشترک با کانون انجمن‌های صنفی مربوط در حدود قوانین و مقررات کشور.
35. تلاش برای تأمین هزینه‌های انجمن، براساس منابع مالی پیش‌بینی‌شده در اساسنامه.
36. شركت در نشست‌های علمی و صنفی با سازمان‌های علمی، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، انتشاراتی و انعقاد پيمان‌های دسته جمعی با سازمان‌های كارفرمايی.
37. تلاش برای تهیۀ انواع قراردادهای نمونه برای خدمات ویرایشی، با مشاورۀ کارشناسان حقوقی برای ایجاد وحدت رویه در خصوص تنظیم قراردادها.

فصل دوم
شرايط عضويت، تعليق، سلب عضويت و منابع مالی انجمن صنفی
مادۀ 5 – شرايط عضويت
کلیۀ افراد واجد شرایط زیر می‌توانند به عضویت انجمن صنفی درآیند:
1- تابعيت ايران
2- داشتن حداقل 20 سال تمام.
3- داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی یا دانشجویان کارشناسی.
4- شاغل‌بودن در حرفۀ ویراستاری در حوزۀ فعالیت انجمن صنفی با ارائۀ مدارک شناسایی معتبر شامل ارائۀ قرارداد ویرایش با یکی از مراکز نشر، حداقل ثبتِ‌نام متقاضی عضویت در شناسنامۀ دو کتاب، گواهی از ناشر یا مؤسسۀ فرهنگی در مورد اشتغال به شغل ویراستاری در آنجا.
5- متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.
6- نداشتن محکومیت کیفری مؤثر در محرومیت از حقوق اجتماعی.
7- قبول و تعهد اجراي مقررات اين اساسنامه و تصميمات و مصوبات قانونی اركان انجمن.
8- پرداخت حق عضويت به طور مرتب.
9- پرکردن فرم‌های عضویت و تحویل مدارک لازم.
10- تأیید و موافقت نهایی هیئت مدیره، طبق اساسنامۀ انجمن و آیین‌نامه‌های داخلی.

* تبصرۀ 1- همۀ واجدان شرايط مي‌توانند آزادانه عضويت انجمن صنفی را بپذيرند و هيچ‌كس را نمی‌توان به قبول عضويت در انجمن صنفی مجبور يا از قبول عضويت آن منع کرد.
* تبصرۀ 2- چنانچه به دلیل فقدان شرایط بعضی از متقاضیان، تقاضای عضویت آنان از سوی هیئت مدیره پذیرفته نشود، متقاضی می‌تواند شکایت خود را در اولین جلسۀ مجمع عمومی مطرح نماید و تصمیمات مجمع در این زمینه قطعی است.
* تبصرۀ 3 – در صورتی كه هر يك از اعضا شرايط عضويت انجمن صنفی را از دست دهد، از عضويت در انجمن صنفی مستعفی شناخته می‌شود، ليكن ملزم به انجام تعهدات قبلی است.
* تبصرۀ 4- نام اعضای انجمن در مدارک انجمن ثبت و در وبگاه اختصاصی انجمن درج خواهد شد و برای اعضا کارت‌ صادر می‌شود. اعتبار تاریخ کارت یک‌ساله و تمدید آن، در صورت پرداخت حق عضویت، انجام خواهد شد.

مادۀ 6 – موارد تعليق يا محروميت از عضويت انجمن صنفي
1. عدم پرداخت به موقع حق عضويت تعيين شده با توجه به مادۀ 9 اين اساسنامه (با اعلام مسئولان مالی انجمن صنفی).
2. عدم رعايت مفاد اين اساسنامه و توصيه‌ها و تصميمات قانونی هريك از اركان انجمن صنفی (با اعلام هیئت مديرۀ انجمن).
3. از دست دادن شرايط عضویت مندرج در مادۀ 5 اين اساسنامه.
4. آرای صادره از مراجع قضایی کشور و مراجع حل اختلاف قانون کار.
5. تغییر شغل و عدم اشتغال در شغل مربوط، بیش از شش ماه.
6. خیانت در امانت یا سوءاستفادۀ مالی.
7. سوء استفاده از امتیاز عضویت و کارت عضویت خود.
8. هر عملی که سبب تضعیف ارکان انجمن شود، مانند هتک حرمت و دعوی ناموجه و تهمت بی‌جا به انجمن و اعضای آن.
9. درخواست کتبی عضو مبنی بر لغو عضویت خود.
10. فوت عضو انجمن.
* تبصرۀ 1– در موارد بندهای 1 و 2، عضويت شخـص مورد نظـر تا تشكيل مجمع عمومی به حالت تعليق درمی‌آيد و تا رفـع تعليـق، در مجمـع عمومی، حق رأی نخواهـد داشت.
* تبصرۀ 2- در خصوص بندهای 6، 7، 8 ارائۀ مدارک و مستندات و تأیید مراجع ذی‌صلاح قانونی الزامی است.

مادۀ 7- منابع مالی انجمن صنفی
الف) وروديه: برای هر عضو مبلغ .000ر500 ریال، فقط يك بار دريافت می‌گردد.
ب) حق عضويت به میزان 000ر000ر1 ریال، در سال.
ج) كمك‌های مالی داوطلبانۀ اعضا در حد توانايی به اختيار كمك‌دهنده.
د) درآمدهای حاصل از تشکیل کلاس‌های آموزشی یا جلسات مشاوره و دعاوی، که مصوبات آن در جلسات هیئت مدیره گرفته شده باشد.
هـ) درآمدهای حاصله از همکاری با مراکز و مؤسسات دولتی و خصوصی.
* تبصرۀ 1: قبول و دریافت کمک‌های مالی از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیرعضو منوط است به اطلاع کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
* تبصرۀ 2: انجمن صنفی باید دارای حداقل 3 دفتر با عنوان‌های دفتر عضويت و دفتر امورمالی و دفتر صورتجلسات هیئت مديره باشد.
* تبصرۀ 3: درآمدهای حاصل از بند «د» و «هـ» با نظارت خزانه‌دار و با ثبت در دفاتر مالی انجمن خواهد بود و این درآمدها برای مخارج انجمن صرف خواهد شد و خزانه‌دار موظف است هر سال گزارش آن را به مجمع عمومی ارائه دهد.

مادۀ 8- كليۀ اعضا بايد باتوجه به مادۀ 7 همه ماهه/ همه‌ساله حق عضويت خود را مرتباً به خزانه‌دار پرداخت و يا به حساب بانكي كه انجمن صنفی تعيين و اعلام می‌كند واريز و رسيد بانكی را به خزانه‌دار تسليم نمايند.
* تبصرۀ 1: دريافت و جمع‌آوری حق عضويت و ساير منابع مالی بايد به موجب قبض‌های چاپی شماره‌دار باشد و به امضای رئيس هیئت مديره و خزانه‌دار انجمن صنفی برسد.
* تبصرۀ 2: مبالغی كه به عنوان وروديه و حق عضويت دريافت می‌شود؛ قابل استرداد نيست.
* تبصرۀ 3: هیئت مديره نمی‌تواند منابع مالی انجمن صنفی را خارج از حدود مقرر در اين اساسنامه به مصرف برساند.
مادۀ 9- چنانچه هريك از اعضا در مدت حداكثر 3 ماه بعد از موعد مقرر، بدون عذر موجه، از پرداخت حق عضويت خودداری نمايد، از طرف خزانه‌دار به آنان اخطار كتبی داده مي‌شود. چنانچه از تاريخ اخطار، حداكثر ظرف يك ماه اقدام به پرداخت حق عضويت‌های عقب‌افتاده ننمايند، با تصويب هیئت مديره، عضويت آن‌ها در انجمن صنفی، به حالت تعليق درمی‌آيد. اخراج يا قبول مجدد عضويت آنان از اختيارات مجمع عمومی عادی است.
* تبصره: تشخيص موجه بودن عذر اعضای مورد نظر با رأی اعضای هیئت مديره خواهد بود.

فصل سوم
اركان انجمن صنفی
مادۀ 10- اركان انجمن صنفی عبارت است از:
1- مجمع عمومی
2- هیئت مديره
3- بازرس يا بازرسان
الف – مجمع عمومی، حدود وظايف و اختيارات آن:
مادۀ 11 – مجمع عمومی كه عالی‌ترين ركن انجمن صنفی است، از اجتماع اعضا، با هماهنگی و نظارت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به دو صورت عادی و فوق‌العاده تشكيل می‌گردد.
* تبصرۀ 1: برای تشكيل مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده، هیئت مديره موظف است، برای دعوت اعضا به وسيلۀ درج آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و پست الکترونیکی انجمن كه در آن روز، ساعت، مكانِ تشكيل و دستورجلسه به طور روشن قيد شده باشد، اقدام نمايد. بديهی است، از تاريخ دعوت اعضا تا تشكيل مجمع عمومی و همچنين بين دو مرحلۀ مجمع عمومی، بايد حداقل 20 روز فاصله باشد و حداكثر اين فاصله نبايد از 45 روز تجاوز کند.
* تبصرۀ 2: دعوت مجامع عمومی به تصويب هیئت مديره خواهد بود و در صورت استنكاف هیئت مديره، بازرس يا بازرسان می‌توانند راساً به دعوت مجمع عمومی اقدام کنند. همچنين در صورت خودداری بازرس یا بازرسان، حداقل يك چهارم اعضا می‌توانند مجمع عمومی را دعوت نمايند.
* تبصرۀ 3: دعوت‌كنندگان مجامع عمومی عادی يا فوق‌العاده، مكلف‌اند موضوع و تاريخ تشكيل مجمع عمومی را حداقل 20 روز قبل از تشكيل، بدون احتساب روزهای تعطیل، طی دعوت‌نامۀ كتبی به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی تسلیم نمايند.
* تبصرۀ 4: اخذ رأی در جلسات مجامع عمومی علنی است مگر در مورد انتخاب هیئت مديره، هیئت داوری و بازرسان و ساير مواردی كه مجمع تصويب نمايد، به طور كتبی و مخفی به عمل خواهد آمد.
* تبصرۀ 5: هر يك از اعضاي انجمن در مجمع عمومی مي‌تواند وكالت یک نفر از اعضا را بر عهده گيرد. ارائۀ برگۀ وکالت به هیئت رئیسۀ مجمع الزامی است.
مادۀ 12- مجمع عمومی عادی هر سال يك بار با حضور دست كم نصف به علاوه يك اعضا رسميت می‌يابد. چنانچه مجمع عمومی بار اول به حد نصاب لازم نرسد؛ برای بار دوم به همان ترتيب دعوت و با حضور حداقل يك سوم اعضا رسميت خواهد يافت.
* تبصرۀ 1: مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخيص و دعوت هیئت مديره يا بازرسان یا یک چهارم اعضا به طور فوق‌العاده تشكيل می‌گردد. اين مجمع نيز دارای همان وظايف و اختيارات مجمع عمومی عادی است و ترتيب دعوت و تجديد دعوت و نصاب آن نيز، همانند مجمع عمومی عادی خواهد بود.
* تبصرۀ 2: تصميمات مجامع عمومی عادی در همۀ مراحل، با اكثريت نصف به علاوه يك آرای حاضران معتبر است، مگر در موارد انتخاب هیئت مديره و بازرسان كه با اكثريت نسبی آرای حاضران نافذ خواهد بود.

مادۀ 13 – وظايف و اختيارات مجمع عمومی عادی عبارت است از:
1- استماع گزارش هیئت مديره و بازرس يا بازرسان در مورد كارهای انجام شده و رسيدگی و اتخاذ تصميم در مورد تصويب آن و همچنين اتخاذ تصميم در مورد پيشنهادهاي مربوط به برنامه‌های سال جاری و آتی انجمن صنفی.
2- استماع، رسيدگی و اتخاذ تصميم در مورد تصويب يا عدم تصويب گزارش مالی خزانه‌دار و بودجۀ آتی انجمن صنفی.
3- دادن رهنمود و تصويب سياست‌های كلی و تعيين خط مشی و برنامه‌های آتی انجمن صنفی.
4- تعيين نحوۀ اطلاع‌رسانی به اعضا در خصوص دعوت به مجمع عمومی و ساير موارد.
5- بررسی و تصويب يا رد تقاضای متقاضيان عضويت در انجمن صنفی كه صلاحيت آنان در هیئت مديره تأييد نشده باشد.
6- رسيدگی نهايی به اعتراض كسانی كه طبق مقررات انضباطی اين اساسنامه، از عضويت انجمن صنفی معلق يا سلب عضويت شده‌اند (موضوع مادۀ 6 اساسنامه).
7- تصویب تفويض اختيار به هیئت مديره در مورد انعقاد پيمان‌های دسته جمعي در جهت استيفای حقوق و خواست‌های قانونی اعضا و کسب امتیازات جدید برای آنان.
8- تصویب ايجاد كمیسیون‌‌ها و کمیته‌ها و همكاری برای تأسيس و تقويت شرکت‌های تعاونی.
9- انتخاب و عزل انفرادی و دسته‌جمعی اعضای اصلی و علی‌البدل هیئت مديره و بازرسان انجمن صنفی، از بین داوطلبان واجد شرایط.
10- اتخاذ تصميم در مورد پيوستن به انجمن‌های صنفی ديگر برای تشكيل و يا عضويت در كانون انجمن‌های صنفی مربوط و يا خارج شدن آن.
11- تغییر ميزان وروديه و حق عضويت اعضا و يا تفویض اختیار به هیئت مدیره در این زمینه.

مادۀ 14 – مجمع عمومی فوق‌العاده جهت اتخاذ تصميم در موارد موضوع مادۀ 15، با حضور دست كم نصف به‌علاوه يک اعضا تشكيل خواهد شد. چنانچه بار اول اين نصاب حاصل نشود؛ در مرحلۀ دوم با حضورحداقل يک سوم اعضا رسميت می‌يابد و در هر حال تصميمات آن اعم از مرحلۀ اول يا دوم، با اكثريت سه چهارم آرای اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
مادۀ 15- وظايف و اختيارات مجمع عمومی فوق العاده عبارت‌ است از:
1- طرح و تصويب اصلاحات اساسنامه.
2- انحلال انجمن صنفی و انتخاب هیئت تسويه.
* تبصره: پيشنهادها در زمينۀ تغيير يا اصلاح مواد اساسنامه، بايد به طور مشخص در آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده درج شود.
مادۀ 16- پس از به حد نصاب رسيدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسميت جلسۀ مجمع عمومی توسط رئيس يا يكی از اعضای هیئت مديره، بلافاصله هیئت رئيسه مجمع مركب از دست کم يك رئيس، يك نايب رئيس و يك منشی از بين اعضای حاضر با رأی اكثريت اعضا انتخاب و ادارۀ جلسه را بر عهده خواهند گرفت. چنانچه انتخابات هیئت مديره و بازرسان يا يكی از آنها نيز در دستور كار مجمع عمومی باشد؛ دو نفر ديگر نيز به عنوان ناظر از بين اعضای حاضر در جلسه با رأی اكثريت اعضا انتخاب می‌شوند.
* تبصرۀ 1: اعضای هیئت رئيسۀ مجمع و هیئت نظارت بر انتخابات نبايد كانديدای عضويت در هیئت مديره و بازرسان باشند (مگر در صورت نظر مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومی و يا زمانی كه تعداد حاضران در مجمع عمومی کمتراز 50 نفر باشد).
* تبصرۀ 2: برگزاركنندگان مجامع عمومی عادی يا فوق‌العاده موظف‌اند فهرست اسامی و مشخصات اعضای انجمن صنفی را تهيه و پيش از آغاز مجمع عمومی، آن را به امضای اعضای حاضر برسانند.
* تبصرۀ 3: هیئت رئيسه و هیئت نظارت بر انتخابات، مكلف‌اند در پايان رأی‌گيری، پس از شمارش و قرائت آرا به ترتيب حائزان اكثريت آرا، اعضای اصلی و علی‌البدل هیئت مديره و هیئت داوری و نیز بازرسان اصلی و علی‌البدل را طی صورتجلسه تعيين نمايند.
* تبصرۀ 4: هرگاه در مجمع عمومی، شور و اخذ تصميم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نيابد، هیئت رئیسه مجمع با تصويب اكثريت اعضا می‌تواند اعلام تنفس نموده، تاريخ جلسه بعدی را كه حداكثر از سه هفته متجاوز نباشد؛ معيّن كند. تمديد جلسه، نياز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشكيل جلسه همان نصاب قبلی می‌باشد كه در صورت عدم تشكيل‌، در مرحلۀ بعدی، مجمع عمومی طبق روال مندرج در اين اساسنامه برگزار خواهد شد.
مادۀ 17- چنانچه اعضای شركت‌كننده در انتخابات ظرف يك هفته از تاريخ تشكيل مجمع عمومی با ذكر دلايل به چگونگی انجام انتخابات كتباً اعتراض نمايند، هیئت رئیسه و هیئت نظارت بر انتخابات مكلف خواهند بود، حداكثر ظرف يك هفته از تاريخ رؤيت اعتراض، به آن رسيدگی و نتيجه را به نحو مقتضی به اطلاع اعضای انجمن صنفی خصوصاً اعضای معترض برسانند و رونوشت آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسليم نمايند.
* تبصره: چنانچه اعتراض یا اعتراض‌های رسيده وارد باشد، هیئت نظارت، ابطال انتخابات را اعلام و به ترتيب مقرر در اساسنامه، برای دعوت مجمع عمومی و تجديد انتخابات، اقدام خواهد کرد.

ب – هیئت مديره و وظايف و اختيارات آن
مادۀ 18- هیئت مديره دارای پنج نفر عضو اصلي و دو نفر عضو علی‌البدل بوده كه از بين كانديداهای واجد شرايط، با رأی كتبی و مخفی اعضای حاضر در جلسۀ مجمع عمومی عادی، برای مدت 3 سال انتخاب می‌گردند و تجديد انتخاب آنان برای دوره‌های بعدی در صورت حفظ شرايط لازم‌، بلامانع است‌.
مادۀ 19- هیئت مديره مكلف است، پس از قطعيت انتخابات‌، ظرف يک هفته اولين جلسه خود را تشكيل و از بين خود، يک رئيس، يك نايب رئيس و يك خزانه‌دار و همچنين از بين اعضای اصلی هیئت مديره يا خارج از آن يك دبير انتخاب و صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهدآور را طی صورتجلسه‌ای به اطلاع اعضا برساند و نسخه‌ای از صورتجلسۀ مذكور را به همراه مدارك مورد نیاز به منظور انجام تشريفات ثبت، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسليم نمايد.
مادۀ 20- جلسات عادی هیئت مديره حداقل هر ماه یک‌بار تشکیل و با حضور اكثريت اعضا (حداقل3 نفر) رسميت مي‌يابد و تصميمات آن با آرای اكثريت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و همچنين برحسب ضرورت، بنا به دعوت رئيس، نايب رئيس يا 3/1 اعضاي هیئت مديره به‌طور فوق‌العاده تشكيل می‌شود.
* تبصرۀ 1- خدمات هیئت مديره افتخاری است، مگر اينكه مجمع عمومی در اين مورد ترتيب ديگری اتخاذ و به تصويب برساند.
* تبصرۀ 2- غيبت در سه جلسه متوالی يا پنج جلسه متناوب، بدون ارائۀ عذر موجه به‌عنوان استعفای شخصی از سِمَت هیئت مديره تلقی می‌شود و عضو يا اعضای علی‌البدل به ترتيب تقدم آرا جانشين عضو مستعفی خواهند شد. تشخيص موجه يا غيرموجه‌بودن عذر برعهدۀ هیئت مديره خواهد بود.
مادۀ 21- هیئت مديره موظف است حداكثر ظرف يك ماه پس از به ثبت رسيدن مصوبات مجمع عمومی در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و دريافت گواهی‌نامۀ ثبت انجمن، به نام انجمن صنفی و با امضای مشترك صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارك مالی انجمن صنفی (رئیس، دبیر، خزانه‌دار)، در بانک يا بانک‌های كشور حساب باز نموده و وجوه متعلق به انجمن صنفی را در آن واريز نمايد‌.
مادۀ 22– رئيس هیئت مديره يا دبير و خزانه‌دار، مشترکاً صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و کلاً مسئولان اداری و مالی انجمن صنفی هستند و حفظ کلیۀ اموال، دارایی‌ها، اسناد، اوراق بهادار و دفاتر مالی انجمن صنفی به عهدۀ آنها است.
* تبصره: کلیۀ مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن صنفی با امضای رئیس هیئت مدیره یا دبیر ممهور به مهر انجمن صنفی و کلیۀ اسناد مالی، اوراق رسمی بهادار و قراردادهای تعهدآور که به تصویب هیئت مدیره رسیده باشند، با امضای مشترک رئیس هیئت مدیره یا دبیر و خرانه‌دار و ممهور به مهر انجمن صنفی معتبر خواهد بود.
مادۀ 23- در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرايط یا سلب عضويت يا غيبت غيرموجه اعضای هیئت مدیره در سه جلسۀ متوالي يا پنج جلسۀ متناوب، اعضای علی‌البدل با توجه به تقدم آرای، جايگزين عضو يا اعضای مزبور خواهند شد. هیئت مديره مكلف است نتيجه را، ضمن تنظيم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسليم نمايد.
* تبصرۀ 1: مادامی كه اكثريت اعضای هیئت مديره، سمت خود را حفظ نموده باشند انتخابات تكميلی برای باقی ماندۀ دوره برگزار می‌گردد.
*تبصرۀ 2: در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرايـط يا سلب عضـويت اكثريت اعضای هیئت مديره، توسط مجمع عمومی عادی، انتخابات هیئت مديره بايد تجديد گردد. در این صورت بازرسان یا یک‌سوم اعضای انجمن صنفی موظف‌اند مجمع عمومی را برای انجام انتخابات دعوت نمایند. به هر حال چنانچه ظرف 6 ماه در اين زمينه اقدامی صورت نگيرد، بازرسان یا یک سوم اعضا موظف‌اند جهت تعیین تکلیف مراتب را به اطلاع وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی برسانند.
مادۀ 24- هیئت مديره موظف است دست كم سه ماه پيش از پايان دورۀ اعتبار قانونی، در مورد دعوت مجمع عمومی، به منظور تجديد انتخاب مسئولان انجمن صنفی، اقدامات لازم را به‌عمل آورد.
* تبصره: هیئت مديره پس از پايان دورۀ ماموريت، تا تعيين هیئت مديرۀ جديد، مسئول حفظ كليۀ دارایی‌ها و اموال و اسناد و مدارك انجمن صنفی خواهد بود.

مادۀ 25- ساير وظايف و اختيارات هیئت مديره
1- تهيۀ دفاتر رسمی و قانونی انجمن صنفی (دفاتر مالی – عضويت و صورتجلسات هیئت مديره).
2- اجرای دقيق مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی.
3- دعوت مجامع عمومی در موعد مقرر و بررسی و تطبيق شرايط متقاضيان عضويت در انجمن صنفی.
4- بررسی بودجه و گزارش مالی خزانه‌دار و پيشنهاد آن به مجمع عمومی.
5- تشكيل مرتب و به موقع جلسات هیئت مديره به منظور رسيدگی به امور جاری انجمن صنفی.
6- تعيين محل اقامتگاه قانونی و دفتر مركزی انجمن صنفی.
7- انتخاب و معرفی نماينده به مراجع ذی‌صلاح برای موارد خاص و معين.
8- بررسی وضع مالی انجمن صنفی و اتخاذ تصميم برای هزينه‌های جاری و ضروری آن.
9- همكاری برای تأسيس و تقويت شركت‌های تعاونی و ايجاد امكانات رفاهی برای اعضا.
10- وكالت و نمايندگی انجمن صنفی در مراجع قانونی، حقوقی، قضایی، دستگاه‌های دولتی و ملی در حدود مقررات اين اساسنامه.
11- اتخاذ تصميم در مورد پيمان‌های دسته‌جمعی و بررسی و تصويب آیين‌نامه‌های داخلی.
12- تهيۀ گزارش عملكرد هیئت مديره و ارائۀ آن به مجمع عمومی.
13- تعيين و اعزام نمايندگانی برای شركت در جلسات مراجع حل اختلاف و كميته‌های مختلف نظير حفاظت فنی و بهداشت كار و نظاير آن با رعايت مقررات قانونی.
14- تشكيل کمیسیون‌ها و کمیته‌ها و کارگروه‌های مختلف (در صورت لزوم) از قبيل كمیسیون امور اداری، امور حقوقی، کمیسیون‌های علمی مانند آموزش و پژوهش، و ساير كمیسیون‌ها.
15- انتخاب افراد ذی‌صلاح برای تشکیل کمیسیون‌ها و کمیته‌های علمی و اجرایی و مدیریت آنها طبق آیین‌نامه‌های داخلی انجمن.
16- نظارت بر حسن انجام کار مدیران کمیسیون‌ها و کمیته‌ها و تلاش برای رفع مشکلات آنان در چارچوب آیین‌نامه‌های داخلی.
17- اعضای هیئت مدیره موظف‌اند فهرست اسامی و مشخصات داوطلبان عضویت در هیئت مدیره و بازرسان را، 10 روز پیش از مجمع تهیه کرده و برای معرفی به مجمع عمومی عادی آماده کنند، در صورت به حد نصاب نرسیدن تعداد داوطلبان مورد نیاز، این تاریخ تا روز مجمع قابل تمدید است.

مادۀ 26 – وظايف رئيس هیئت مديره
رئیس هیئت مدیره دارای وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل است:
1- مراقبت در حسن جريان امور انجمن صنفی و دعوت از اعضای هیئت مديره به تشكيل مرتب جلسه.
2- ادارۀ جلسات هیئت مديره و تنظيم صورتجلسه‌ها با همكاری منشی جلسه.
3- ابلاغ تصميمات و مصوبات مجامع عمومی و هیئت مديره به دبير و ساير مسئولان انجمن صنفی، جهت اجرا و پی‌گيری آن.
4- امضای كليۀ قراردادها و احكام استخدامی كارشناسان، مشاوران، دبير و ساير مسئولان انجمن صنفی كه با تصويب هیئت مديره استخدام يا به كار گمارده خواهند شد.
5- امضای كليۀ چك‌ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور به اتفاق خزانه‌دار و ممهورنمودن آن به مهر انجمن صنفی.
6- انجام ساير اموری كه به موجب اساسنامه بر عهدۀ رئیس قرار دارد.
* تبصرۀ 1: قسمتی از وظايف رئیس هیئت مديره كه مربوط به امور اداری است، قابل واگذاری به دبير انجمن صنفی خواهد بود.
* تبصرۀ 2: در غیاب رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس انجام وظایف بندهای 1 و 2 و3 را به‌عهده خواهد داشت.
* تبصرۀ 3: هیئت مدیره می‌تواند برای همکاری دبیر، خارج از اعضای هیئت مدیره حق‌الزحمه معیّن کند که در صورت تصویب آن، از محل بودجۀ انجمن تأمین خواهد شد.
* تبصرۀ 4: چنانچه دبیر یکی از اعضای هیئت مدیره باشد و بابت مسئولیت دبیری درخواست حق‌الزحمه داشته باشد، موضوع در مجمع عمومی عادی مطرح می‌شود و پس از تصویب مجمع، نحوۀ پرداخت و میزان آن تعیین خواهد شد.
مادۀ 27- دبيرخانۀ انجمن صنفی تحت مسئوليت مستقيم دبير انجمن صنفی و زير نظر هیئت مديره به منظور ادارۀ تشكيلات اجرايی و اجرای مصوبات هیئت مديره در مركز اصلی انجمن صنفی داير و می‌تواند دارای كاركنانی باشد كه بنا به پيشنهاد رئیس هیئت مديره يا دبير و تصويب هیئت مديره، به كار گمارده می‌شوند.
مادۀ 28 – وظايف دبير
1- حفظ و نگه‌داری كليۀ اسناد و مدارک و صورتجلسات و سوابق اعضا و دفاتر انجمن صنفی.
2- انجام مكاتبات اداری و جاری انجمن صنفی.
3- امضای اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهدآور به همراه خزانه‌دار در صورت داشتن چنین اختیاری از سوی هیئت مدیره.
4- تهيه و صدور و ابلاغ دعوتنامه‌ها و امضای كارت‌های عضويت اعضا به‌اتفاق خزانه‌دار انجمن صنفی.
5- تهيۀ دفاتر «عضويت» و «امور مالي» با نظر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و همچنين دفاتر انديكاتور و ثبت و صدور نامه‌ها.
6- تهيه و تنظيم نشريات مربوط به انجمن صنفی در حدود مقررات قانونی.
7- ابلاغ اساسنامه و بخشنامه‌ها و شيوه‌نامه‌های دولتی و ساير مقررات قانونی برای آگاهی و استفادۀ مسئولان و اعضای انجمن صنفی.
8- مهيا ساختن مكان تشكيل جلسات مجامع عمومی، هیئت مديره و بازرسان.
9- ابلاغ مصوبات و تصميمات اركان انجمن صنفی و احكام و نامه‌های واصله از مراجع قانوني و دستگاه‌های اداری به مسئولان مربوط.
10- انجام ساير اموری كه به نحوی از انحا با وظايف دبيرخانه ارتباط دارد.
* تبصرۀ 1: انتخاب دبیر بر عهدۀ هیئت مديره است و دبیر می‌تواند از بين اعضای اصلی هیئت مديره يا خارج از آن انتخاب شود. با پايان اعتبار هیئت مديره، رابطۀ استخدامی دبير با انجمن نيز ملغی می‌شود.
* تبصرۀ 2: كاركنان دبيرخانه در برابر دبير و دبير نيز در برابر هیئت مديره مسئول هستند.
مادۀ 29- وظايف و اختيارات خزانه‌دار
خزانه دار مسئول امور مالی انجمن صنفی و دارای وظايف و اختياراتی به شرح ذيل است:
1- امضای كليۀ چك‌ها و اسناد و اوراق تعهدآور به اتفاق رئیس هیئت مديره يا يكي ديگر از صاحبان امضای مجاز اسناد مالی و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.
2- ادارۀ امور مالی انجمن صنفی، تهيه و تنظيم دفاتر و اسناد و صورتجلسات مالی و رسيدگی و حفظ حساب‌های انجمن صنفی.
3- رسيدگی بر صحت اسناد و مدارك تنظيم شده در مورد كليۀ دريافت‌ها و پرداخت‌ها و تأييد و امضای صورت حساب‌های مربوط.
4- امضا و صدور كارت عضويت اعضا به اتفاق رئیس هیئت مديره يا دبير.
5- نظارت برخريد، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالي و مسئوليت در حفظ اموال منقول، غيرمنقول، وجوه، اسناد، مدارك مالي و صحت معاملات انجمن صنفی.
6- ثبت كليۀ دريافتی‌ها و هزينه‌های انجمن صنفی در دفاتر رسمی انجمن صنفی.
7- پيش‌بينی بودجه و هزينه‌های يك سالۀ انجمن صنفی و تسليم آن به هیئت مديره جهت ارائه به مجمع عمومی.
* تبصرۀ 1: خزانه‌دار موظف است هر سال قبل از تشكيل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجمن صنفی را برای ارائه به مجمع عمومی تنظيم کند و پس از امضای خود و رئیس هیئت مديره، رونوشت آن را در اختيار بازرسان قرار دهد.
* تبصرۀ 2: خزانه‌دار موظف است در هر مورد بنا به تقاضای بازرسان، كليۀ دفاتر و اسناد مالی انجمن صنفی را برای رسيدگی در محل انجمن صنفی، در ازای رسيد و برای مدت معين، در اختيار آنان قرار دهد.

ج – بازرسان حدود وظايف و اختيارات آنان
مادۀ 30- بازرسان انجمن صنفی، متشكل از یک نفر بازرس اصلی یک نفر بازرس علی‌البدل كه با رأی مستقيم و مخفی اعضا از بين كانديداهای واجد شرايط عضو انجمن صنفی برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند و تجديد انتخاب آنان برای دوره‌های بعدی مشروط به حفظ شرايط لازم بلامانع است.
* تبصره: در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرايط انتخاب يا سلب عضويت آنها بازرس يا بازرسان علی‌البدل برای بقيۀ دوره جانشين و عهده‌دار وظايف آنان خواهند بود.
مادۀ 31- وظايف و اختيارات بازرسان
1- نظارت بر كليۀ اقدامات هیئت مديره و دبير در حدود مقررات اين اساسنامه و همچنين مراقبت در كليۀ امور مربوط به دعوت مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده.
2- رسيدگی و نظارت به دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزينه‌های انجمن صنفی و مراقبت در حسن جريان امور مالی و اداری انجمن صنفی.
3- پی‌گيری و رسيدگی به شكايات اعضا و در صورت لزوم تهيۀ گزارش و ارائه به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و همچنين ارائۀ رونوشت گزارش به هیئت مديره يا مجمع عمومی (حسب مورد).
4- رسيدگي و اظهار نظر در مورد گزارش مالی برای ارائه به مجمع عمومی.
5- اقدام به دعوت و تشكيل مجمع عمومی در صورت لزوم، با توجه به اختيارات مندرج در اين اساسنامه.
6- شرکت در جلسات هیئت مديره (درصورت لزوم)، بدون داشتن حق رأی.
*تبصره: بازرسان بايد پيش از تاريخ تشكيل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی و كليۀ محاسبات انجمن صنفی را رسيدگی و نظر مثبت يا منفی خود را به دبيرخانۀ انجمن صنفی تسليم دارند. همچنين بازرسان ملزم هستند اقدامات خود را حداقل سالی یک‌بار در مجمع عمومی سالانه به طور کتبی و رسمی گزارش نمایند.

فصل چهارم
ساير مقررات
مادۀ32- داوطلبان عضويت در هیئت مديره، هیئت داوری، و بازرسان علاوه بر شرایط مندرج در مادۀ 5 بايد دارای شرايط زير باشند:
1- تابعيت جمهوری اسلامی ايران.
2- التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران.
3- عدم وابستگی به احزاب و گروه‌های سياسی غيرقانونی.
4- نداشتن هرگونه سوءپیشینۀ كيفری.
5- داشتن حسن شهرت.
6- عدم اعتياد به مواد مخدر.
7- داشتن حداقل 5 سال فعالیت در حوزۀ نگارش، نشر و ویرایش و ویرایش 5 کتاب.
مادۀ 33- هزینه‌های نظارت بر انتخابات، ثبت و آموزش انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از محل همکاری‌های اعضا و خودیاری آنان تأمین می‌شود. میزان سهمیۀ قابل پرداخت هر انجمن صنفی پس از تعیین در شورای عالی کار قابل وصول خواهد بود. چنانچه در زمان انحلال هر یک از انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط، فاقد دارایی باشند، هزینۀ درج آگهی از محل درآمد حاصل از اجرای این ماده پرداخت خواهد شد.
مادۀ 34- در صورت بروز اختلاف بين اعضای هیئت مديره با يكديگر يا هیئت مديره با بازرسان و يا اعضای انجمن صنفی با هريك از اعضای هیئت مديره يا بازرسان، حل آن می‌تواند در وهلۀ اول از طريق هیئت داوری صورت گيرد. به اين منظور در صورت درخواست هر يك از طرفين اختلاف، مجمع عمومی فوق‌العاده با رعايت مقررات مربوط تشكيل و از بين خود 3 يا 5 نفر را برای حل اختلاف انتخاب مي‌کنند. در صورت عدم پذيرش رأی هیئت داوری از سوی طرفين اختلاف، مطابق مواد اين اساسنامه و مقررات مربوط اقدام می‌شود. هیئت داوری پس از صدور رأی خود منحل می‌گردد‌.
مادۀ 35- مهر انجمن صنفی پس از تصویب هیئت مدیره و تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قابل استفاده خواهد بود. هر گاه مهر انجمن صنفی تغییر یابد، بدون تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفادۀ آن غیرقانونی و قابل پیگرد خواهد بود.
مادۀ 36- مسئولان انجمن صنفی، مكلف‌اند هر نوع مدارک، دفاتر و اسناد مورد درخواست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی را برای بررسی در محل انجمن صنفی يا خارج از آن، در اختيار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.
مادۀ 37- انجمن صنفی در موارد زير منحل مي‌گردد:
1- در صورت تصويب مجمع عمومی فوق العاده.
2- گذشت شش ماه از تاريخ پايان اعتبار هیئت مديره وعدم تجديد انتخابات آن.
3- در صورت صدور رأي قطعي از طرف مراجع قضايي كشور.
* تبصرۀ 1: انحلال انجمن صنفی، موجب تضييع حق يا اسقاط تكليف دو طرف قرارداد منعقده قبلی نخواهد بود.
* تبصرۀ 2: از تاریخ انحلال انجمن، اختیارات مسئولان آن خاتمه یافته و تحت نام تشکل یاد شده حق ادامۀ فعالیت ندارند. مراتب انحلال و تسویه طبق اساسنامۀ مربوط انجام و به هزینۀ تشکل منحل شده در یکی از روزنامه‌های سراسری یا محلی (براساس حوزۀ فعالیت تشکل) جهت اطلاع همگان درج خواهد شد.
* تبصرۀ 3: چنانچه انجمن صنفی بنا به تصويب مجمع عمومی فوق‌العاده منحل گردد، مجمع مذكور مكلف است در همان جلسه از بين اعضای باسواد و با سابقه و مطلع حاضر در جلسه به انتخاب 3 يا 5 نفر به عنوان اعضای هیئت تسویه اقدام و نتيجه را ضمن تنظيم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نمايد.
* تبصرۀ 4- چنانچه انجمن صنفی به لحاظ عدم تجديد انتخابات هیئت مديره در مهلت مقرر قانونی يا براساس رأی مراجع قضايی منحل گردد و تشكيل مجمع عمومی فوق‌العادۀ دیگر امكان‌پذير نباشد حداكثر ظرف دو هفته بازرسان و رئيس هیئت مدیره با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اين وظيفه را عهده‌دار خواهند شد. در صورت عدم وجود، حداكثر ظرف دو هفته باید هیئت تسویه‌ای مرکب از 3 یا 5 نفر از اعضای باسواد، و باسابقه و مطلع انجمن با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشكيل گردد.
مادۀ 38– چنانچه حداكثر دو ماه پس از پايان دورۀ اعتبار هیئت مديره، نسبت به تشكيل مجمع عمومی و تجديد انتخابات هیئت مديره اقدام نشده باشد‌، بازرس یا بازرسان برای تشكيل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضا اخطار می‌دهند. پس از اخطار بازرس یا بازرسان، يك سوم اعضای انجمن صنفي حداكثر تا 4 ماه فرصت دارند برای تشكيل مجمع عمومی و تجديد انتخابات اقدام کنند و چنانچه ظرف حداكثر 6 ماه پس از پايان دورۀ اعتبار هیئت مديره، تجديد انتخابات صورت نگرفته باشد، بازرس یا بازرسان مكلف‌اند انحلال انجمن صنفي را به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی اعلام کنند. در صورت عدم اقدام، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به هزینۀ تشکل از طریق درج آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار یا روزنامۀ محلی مربوط به حوزۀ فعالیت تشکل، انحلال تشکل را اعلام می‌نماید.
مادۀ 39- هیئت تسويه مكلف است حداكثر ظرف شش ماه با هماهنگی و راهنمايی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی به كليۀ حساب‌های انجمن صنفی رسيدگی کرده، لیست كاملي از كليۀ دارایی‌های انجمن صنفی اعم از وجوه نقدی و اموال منقول و غيرمنقول و همچنين صورتی از بدهی‌های انجمن صنفی را تهيه کرده، دارایی انجمن صنفی را پس از تسويۀ كليۀ حساب‌های بدهكاران و بستانكاران و تأديه بدهی‌ها، ضمن تنظيم و امضای صورتجلسه‌ای مابقی در صورت مازاد با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختيار یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد با موضوع فعالیت مشابه قرار دهند و در صورت عدم وجود به یکی از بنیادهای خیریۀ حمایت از کودکان واگذار شود.
مادۀ 40- هر گونه ابهامی در اجرای مقررات اين اساسنامه وجود داشته باشد، نظر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی لازم‌الرعایه خواهد بود.
مادۀ 41– هرگونه تغيير در مفاد اساسنامه، پس از موافقت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی قابل اجراست.
مادۀ 42- مهلت‌های مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهای تعطيل خواهد بود.
اين اساسنامه در 4 فصل و 42 ماده و 47 تبصره در تاريخ 5/8/1395 با اكثريت آرا به تصويب مجمع عمومی مؤسس/ فوق‌العاده انجمن صنفی کارگری ویراستاران شهر تهران رسيد.

1. رئیس مجمع خانم مهشید نونهالی
2. نايب رئیس مجمع آقای سیدجواد رسولی
3. منشی مجمع آقای مجید رهبانی