فایل اساسنامه را می توانید از اینجا دانلود کنید.

اساسنامه جدید (کشوری)

 

بسمه‌تعالی

 اساسنامۀ انجمن صنفی ویراستاران

 

فصل یکم – کلیات

مادۀ 1: هدف

به استناد مادة 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و در اجرای «آیین‌نامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف و اختیارات و نحوۀ عملکرد انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط «مصوب هیئت محترم وزیران، تصویب‌نامۀ شمارۀ 105569/ت 56914 هـ مورخ 22/8/98 هیئت محترم وزیران و دستورالعمل نحوۀ تشکیل و فعالیت انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر و رسانه و کانون‌های مربوط و به‌منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران که خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز باشد؛ انجمن صنفی ویراستاران تشکیل می‌شود.

 

مادۀ 2: نام، حوزة جغرافیایی، اقامتگاه قانونی انجمن صنفی

نام: انجمن صنفی ویراستاران که در این اساسنامه به‌اختصار «انجمن صنفی» نامیده می‌شود.

حوزة جغرافیایی فعالیت انجمن صنفی سراسر کشور جمهوری اسلامی است و اقامتگاه قانونی آن در استان تهران شهرستان تهران، شهر تهران، خیابان خرمشهر، خیابان صابونچی، کوچۀ دهم، پلاک 4 واحد یک، تلفن: 88514614-021 و پست الکترونیک anjoman.virastar@gmail.com خواهد بود.

تبصره: هیئت‌مدیره می‌تواند هر زمان که ایجاب کند، نشانی انجمن صنفی را در محدودۀ حوزۀ جغرافیایی فعالیت خود تغییر داده و مراتب را هم‌زمان با اطلاع به اعضا از طریقی که به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد برساند و کتباً به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اطلاع دهد.

مادۀ 3: وظایف و اختیارات انجمن صنفی

  1. کوشش برای استیفای حقوق و خواسته‌های مشروع و قانونی اعضا با فراهم کردن زمینه‌های مساعد برای نیل به اهداف انجمن.
  2. حمایت و دفاع از حقوق و منافع صنفی و شغلی اعضا از طریق پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمان‌های دولتی و ملی.
  3. تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق دربارۀ مشکلات شغلی، مهارتی، راه‌های افزایش بهره‌وری و ارائۀ پیشنهادها به اعضا، مدیران و مسئولان مربوط.
  4. تلاش و همکاری برای تأسیس، تقویت و گسترش شرکت‌های تعاونی و صندوق قرض‌الحسنه و تأمین امکانات رفاهی اعضا با رعایت مقررات مربوط.
  5. شرکت در مذاکرات حرفه‌ای با سایر سازمان‌های ذی‌ربط مشمول قانون و انعقاد پیمان‌های دسته‌جمعی با سازمان‌ها در سطح ملی و بین‌المللی.
  6. پیوستن به انجمن‌های صنفی همگن به‌منظور تشکیل یا عضویت در کانون با رعایت مقررات قانونی. 7. همکاری و فعالیت مشترک با کانون انجمن‌های صنفی مربوط و سایر تشکل‌های صنفی در حدود قوانین و مقررات کشور.
  7. تلاش برای تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی در حوزۀ نگارش و ویرایش و همکاری با نهادهای مربوط.
  8. 9. تلاش برای تدوین انواع رتبه‌بندی‌ها و تعرفه‌های شغلی و تعیین و پیشنهاد دستمزدها و حق‌الزحمه‌ها برای شخصیت‌های حقیقی و حقوقی بنا به درخواست آن.
  9. تلاش برای تعیین حق‌الزحمۀ انواع خدمات ویرایشی و تعرفه‌های شغلی برای طرح و اجرا در قانون کار با هماهنگی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط.
  10. دادن انواع خدمات مشاوره‌ای صنفی و حقوقی به اعضا و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی.
  11. تجلیل از صاحب‌نظران و فعالان عرصۀ نگارش و ویرایش و سایر حوزه‌های مرتبط با برگزاری انواع نشست‌ها، اهدای جوایز، انتشار یادنامه و جشن‌نامه، جمع‌آوری مجموعه مقالات، ویژه‌نامه، بنیان‌گذاری جوایز ویژه.
  12. طراحی و برگزاری انواع دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی (بلندمدت، میان‌مدت، کوتاه‌مدت) برای اعضا و اشخاص حقیقی و حقوقی، به‌صورت حضوری و مجازی، در زمینه‌های علمی مورد نیاز.
  13. تلاش برای آموزش علمی، فرهنگی و اجتماعی اعضا به‌منظور ارتقای سطح آگاهی‌های لازم در شناخت مسائل حقوقی و احقاق حقوق‌شان.
  14. همکاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی برای اجرای طرح‌ها و فعالیت‌های گوناگون ازجمله علمی، فرهنگی، تخصصی، آموزشی، پژوهشی و مشاوره‌ای، ویرایش آثار، تأمین انواع ویراستار در قالب انعقاد انواع قرارداد، تفاهم‌نامه، موافقت‌نامه، پیمان‌نامه و مانند آن.
  15. تلاش برای برگزاری انواع گردهمایی‌ها، ازجمله سخنرانی، جشنواره، همایش و مسابقات علمی و کاربردی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی و هنری، در سطوح ملی و بین‌المللی، برای بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل گوناگون نشر و نگارش و ویرایش و سایر امور فرهنگی.
  16. تلاش برای حضور در مجامع علمی و پژوهشی و فرهنگی و صنفی داخلی و خارجی مانند نمایشگاه، جشنواره و همایش‌های مرتبط با نگارش و ویرایش و سایر حوزه‌های مرتبط.
  17. تشویق و ترغیب اصحاب نشر و قلم، رسانه‌های کاغذی و الکترونیکی و دیجیتالی، رسانه‌های دیداری و شنیداری، و سایر مراکز و مؤسسات تولیدکنندۀ محتوا برای ارتقای سطح کمّی و کیفی تولیدات خود.
  18. کوشش برای تولید محتوا و انتشار انواع محتواهای کاغذی و دیجیتالی و چندرسانه‌ای درزمینۀ نگارش و ویرایش و سایر حوزه‌های مرتبط و توزیع و فروش آن‌ها، پس از گرفتن مجوزهای لازم.
  19. تلاش برای تأسیس و راه‌اندازی خبرگزاری، پایگاه خبری، وبگاه، نشریه، انتشارات برای تبادلات علمی و فرهنگی و تبلیغی مطابق با قوانین و مقررات.
  20. تلاش برای تهیه و تدوین انواع شیوه‌نامه‌های نگارش و ویرایش و نظام‌نامۀ ویراستاران برای استاندارد کردن فعالیت علمی و صنفی آنان.
  21. تلاش برای تأسیس یا همکاری در تأسیس کتابخانۀ مرجع و تخصصی برای ویراستاران و اصحاب نشر.
  22. تلاش برای تأسیس یا همکاری در تأسیس فروشگاه مجازی یا حقیقی برای عرضۀ کتاب و محصولات فرهنگی.
  23. تلاش برای تأسیس یا همکاری در تأسیس انواع مراکز آموزشی تخصصی ازجمله آموزشگاه، مدرسه، مؤسسۀ آموزش عالی در حوزۀ نگارش و ویرایش و نشر و حوزه‌های مرتبط با اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذی‌صلاح.
  24. تلاش برای اجرای انواع طرح‌های علمی و پژوهشی مورد نیاز جامعۀ نشر و ویرایش.
  25. دریافت ورودیه، حق عضویت و کمک‌های مالی داوطلبانة اعضا و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی مطابق با قوانین و مقررات.
  26. کوشش برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها و نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی و مؤسسات اعتباری و قبول هدایای نقدی و غیرنقدی به نفع انجمن.
  27. خرید، فروش و تملک اموال منقول و غیرمنقول انجمن صنفی به نام و به حساب انجمن مشروط بر آنکه به قصد تجارت و منافع شخصی نباشد.
  28. تلاش برای برقراری انواع بیمه‌های ویژۀ ویراستاران.
  29. تلاش برای ایجاد نمایندگی‌های استانی به‌منظور برقراری ارتباط با حوزۀ نشر و ویرایش استان‌ها (شهرها و شهرستان‌ها) با تدوین شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط.
  30. اقدام برای رفع اختلافات صنفی از طریق حکمیت، در صورت درخواست اعضا یا اشخاص حقیقی و حقوقی.
  31. تهیه و تأمین انواع لوازم و وسایل مورد نیاز انجمن از محل بودجۀ انجمن.
  32. تلاش برای تأمین هزینه‌های انجمن از طرُق قانونی.

 

فصل دوم

شرایط عضویت، تعلیق، سلب عضویت و منابع مالی انجمن صنفی

مادۀ 4: شرایط عضویت

همۀ افراد در صورت دارا بودن شرایط زیر می‌توانند به عضویت این انجمن صنفی درآیند:

  1. تابعیت ایران.
  2. متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.
  3. نداشتن محکومیت کیفری مؤثر در محرومیت از حقوق اجتماعی.
  4. داشتن حداقل 25 سال تمام.
  5. داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی یا معادل آن.
  6. دارا بودن یکی از شرایط زیر با عرضۀ مستندات معتبر:

الف) اشتغال به حرفۀ ویراستاری دست‌کم یک سال (در سه سال منتهی به درخواست عضویت) در هریک از نهادهای دولتی و عمومی و خصوصی مانند مؤسسات انتشاراتی و علمی و فرهنگی و هنری؛ رسانه‌های کاغذی و دیداری و شنیداری و الکترونیکی؛ مراکز علمی و پژوهشی؛ مراکز اقتصادی و صنعتی و تجاری؛

ب) داشتن قرارداد معتبر ویرایشی با هریک از نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی در سه سال منتهی به درخواست عضویت.

ج) درج نامِ متقاضی عضویت حداقل در شناسنامۀ 4 کتاب در حوزۀ بزرگ‌سال و/یا حداقل 8 کتاب در حوزۀ کودک و نوجوان.

د) همکاری حداقل یک‌ساله (در سه سال منتهی به درخواست عضویت) با یکی از نشریات و رسانه‌ها یا درج نام متقاضی (ویراستار) در سه شمارۀ نشریه.

تبصرۀ 1: مدرسان دوره‌ها و کارگاه‌های مربوط به نگارش و ویرایش با سابقۀ دست‌کم 200 ساعت آموزش با ارائۀ گواهی معتبر می‌توانند به عضویت انجمن درآیند.

تبصرۀ 2: افرادی که دست‌کم در سه دوره عضو اصلی هیئت‌مدیره این انجمن بوده‌اند می‌توانند همچنان عضو انجمن باشند.

  1. قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و تصمیمات و مصوبات قانونی ارکان انجمن.
  2. پر کردن کاربرگه‌های عضویت و تحویل مدارک لازم.
  3. پرداخت ورودیه و حق عضویت یک‌ساله به طور مرتب.

تبصرۀ 3: کلیۀ واجدان شرایط می‌توانند آزادانه عضویت انجمن را بپذیرند و هیچ‌کس را نمی‌توان به عضویت در انجمن صنفی مجبور یا از قبول عضویت آن منع کرد.

تبصرۀ 4: در صورت شکایت متقاضیان مبنی بر عدم پذیرش عضویت (به دلایلی غیر از احراز شرایط) یا تعلیق از عضویت اعضا، هیئت‌مدیره مکلف است در جلسۀ هیئت‌مدیره به آن رسیدگی کند و در صورت حل نشدن مشکل، در اولین جلسۀ مجمع عمومی، موضوع را در دستور جلسه قرار دهد و تصمیمات مجمع عمومی در این زمینه قطعی است.

تبصرۀ 5: تأیید صلاحیت علمی متقاضی عضویت، در صورت نداشتن مدرک لازم، بر عهدۀ هیئت‌مدیره است.

تبصرۀ 6: درصورتی‌که هریک از اعضا شرایط عضویت انجمن صنفی را از دست دهد؛ یا در صورت عدم اشتغال ارادی در صنفِ مربوط بیش از یک سال یا در صورت صدور آرای قطعی از سوی مراجع قضایی کشور مبنی بر محرومیت از حقوق اجتماعی، از عضویت در انجمن صنفی مستعفی شناخته شده و توسط مسئولان انجمن صنفی از موضوع مطلع خواهد شد؛ ولی ملزم به اجرای تعهدات قبلی است.

تبصرۀ 7: هیئت‌مدیره می‌تواند بخشی از اختیارات خود را در خصوص بررسی و احراز شرایط متقاضیان عضویت به کمیسیونی با عنوان «کمیسیون عضویت» تفویض کند. کمیسیون مذکور طبق شیوه‌نامه‌ای با نام «شیوه‌نامۀ عضوگیری»، که به تصویب هیئت مدیره می‌رسد، فعالیت خواهد کرد.

تبصرۀ 8: انجمن می‌تواند مؤلفان، مترجمان، هنرمندان و شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی را که در نگارش و ویرایش و نشر و حوزه‌های مرتبط خدمات برجسته‌ای کرده‌اند، به عضویت افتخاری خود بپذیرد. اعضای افتخاری از تکالیف و وظایف اعضای پیوسته معاف خواهند بود. رأی اعضای افتخاری در مجامع عمومی رسمیت ندارد.

تبصرۀ 9: تمام ویراستاران، در صورت احراز شرایط، از سراسر کشور می‌توانند آزادانه به عضویت انجمن درآیند. کسانی هم که خارج از کشور هستند اما با مراکز انتشاراتی و فرهنگی مستقر در ایران همکاری دارند می‌توانند به عضویت انجمن درآیند.

 

مادۀ 5: موارد تعلیق و خروج قطعی از عضویت انجمن صنفی

  1. پرداخت ‌نکردن بموقع حق عضویت تعیین‌شده با توجه به مادۀ 8 این اساسنامه (با اعلام مسئولان مالی انجمن صنفی).
  2. عدم رعایت مفاد این اساسنامه و مصوبات قانونی هر یک از ارکان انجمن صنفی.

تبصرۀ 1: در مورد بندهای 1 و 2 عضویت شخـص موردنظـر تا اتخاذ رأی هیئت‌مدیره و در صورت لزوم، ارجاع به مجمع عمومی به حالت تعلیق درمی‌آید و تا رفـع تعلیـق، در مجمـع عمومی حق رأی نخواهـد داشت.

  1. از دست دادن شرایط عضویت مندرج در مادۀ 4 این اساسنامه.
  2. تغییر شغل و عدم اشتغال در شغل مربوط، بیش از یک سال.
  3. خیانت در امانت یا سوءاستفادۀ مالی از اموال انجمن یا از امتیاز کارت عضویت، هتک حرمت و دعوی ناموجه و تهمت بی‌جا به انجمن و اعضای آن.

تبصرۀ 2: برای اثبات این موضوع، ارائۀ مدارک و مستندات و رأی صادره از دادگاه الزامی است.

  1. درخواست کتبی عضو برای انصراف از عضویت و تأیید هیئت‌مدیره.
  2. فوت عضو انجمن.

تبصرۀ 3: موارد مندرج در بندهای 6 و 7 به خروج قطعی از عضویت منجر می‌شود.

مادۀ 6: منابع مالی انجمن صنفی

الف) ورودیه که فقط یک بار از هر عضو دریافت می‌گردد و مبلغ آن در مجمع عمومی عادی تعیین می‌شود.

ب) حق عضویت سالیانه که مبلغ آن در مجمع عمومی عادی تعیین می‌شود.

ج) کمک‌های مالی داوطلبانه اعضا و افراد غیرعضو و هدایای نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی.

د) درآمدهای حاصله از همکاری با مراکز و مؤسسات دولتی و خصوصی در برگزاری انواع گردهمایی‌ها، حضور در نمایشگاه‌ها، انجام خدمات ویرایشی و آماده‌سازی، خدمات مشاوره‌ای و حقوقی، فروش کالاهای آموزشی و فرهنگی و نظایر آن در چارچوب وظایف و اهداف انجمن صنفی با رعایت مقررات مربوط و به‌گونه‌ای که ماهیت انتفاعی نداشته باشد.

هـ) درآمدهای حاصل از برگزاری انواع دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی (بلندمدت، میان‌مدت، کوتاه‌مدت) برای اعضا و اشخاص حقیقی و حقوقی، به‌صورت حضوری و مجازی.

و) درآمدهای حاصل از انواع فعالیت‌های علمی و پژوهشی برای اشخاص حقیقی و حقوقی.

تبصرۀ 1: درآمدهای حاصل از بندهای فوق با نظارت خزانه‌دار و با ثبت در دفاتر مالی انجمن خواهد بود و این درآمدها برای مخارج انجمن صرف خواهد شد و خزانه‌دار موظف است هر سال گزارش آن را به مجمع عمومی ارائه دهد.

مادۀ ۷: کلیۀ اعضا باید با توجه مادۀ 6 حق عضویت خود را به حساب بانکی که انجمن صنفی تعیین و اعلام می‌کند واریز و رسید بانکی را به مسئول مالی ارائه دهند.

تبصرۀ 2: مبالغی که به‌عنوان ورودیه و حق عضویت دریافت می‌شود قابل استرداد نیست.

تبصرۀ 3: هیئت‌مدیره نمی‌تواند منابع مالی انجمن صنفی را خارج از حدود مقرر در این اساسنامه به مصرف برساند.

مادۀ ۸: چنانچه هریک از اعضا در مدت حداکثر 3 ماه بعد از موعد مقرر حق عضویت خود را پرداخت نکند، از طرف مسئول مالی به وی اخطار کتبی داده می‌شود؛ چنانچه پس از اخطار کتبی، حداکثر ظرف یک ماه اقدام به پرداخت حق عضویت عقب‌افتاده نکند، با تصویب هیئت‌مدیره، عضویت شخص مذکور در انجمن صنفی به حالت تعلیق درمی‌آید. مراتب برای رفع تعلیق، اخراج یا قبول عضویت مجدد این دسته از افراد، به هیئت‌مدیره واگذار می‌شود.

تبصرۀ 4: چنانچه عضوی یک سال حق عضویت خود را پرداخت نکند و مجدداً بخواهد به عضویت انجمن درآید باید ورودیۀ مجدد بپردازد.

تبصرۀ 5: چنانچه تأخیر در پرداخت حق عضویت علت موجهی داشته باشد و طبق نامۀ کتبی به دبیرخانۀ انجمن اعلام شده باشد، تشخیص موجه یا غیرموجه بودن عذر آن شخص با هیئت‌مدیره خواهد بود.

فصل سوم

ارکان انجمن صنفی

مادۀ 9: ارکان انجمن صنفی عبارت است از:

  1. مجمع عمومی
  2. هیئت‌مدیره
  3. بازرس یا بازرسان

الف) مجمع عمومی، حدود وظایف و اختیارات آن

مادۀ 10: مجمع عمومی که عالی‌ترین رکن انجمن صنفی است، از اجتماع اعضا به دو صورت عادی و فوق‌العاده تشکیل می‌شود.

تبصرۀ 1: برای تشکیل مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده، هیئت‌مدیره موظف است برای دعوت اعضا با درج آگهی حداقل در دو منبع اطلاع‌رسانی، رایانامۀ رسمی و وبگاه رسمی انجمن، که در آن، روز، ساعت، مکان تشکیل و دستور جلسه به‌طور روشن قید شده باشد اقدام کند. بدیهی است از تاریخ دعوت اعضا تا تشکیل مجمع عمومی و همچنین بین دو مرحله مجمع عمومی، باید حداقل 20 روز فاصله باشد و حداکثر این فاصله نباید از 45 روز تجاوز کند.

تبصرۀ 2: دعوت مجامع عمومی با تصویب هیئت‌مدیره خواهد بود. ضمن اینکه بازرس یا بازرسان و همچنین یک‌چهارم اعضا می‌توانند رأساً برای دعوت مجمع عمومی اقدام کنند.

تبصرۀ 3: دعوت‌کنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق‌العاده مکلف‌اند موضوع، مکان و تاریخ تشکیل مجمع عمومی را حداقل 20 روز پیش از تشکیل، طی دعوت‌نامۀ کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند.

تبصرۀ 4: گزارش‌های مالی و سایر مواردی که مستلزم بررسی قبلی اعضا باشد، هم‌زمان با دعوت‌نامه به طریق مقتضی (بند 4 مادۀ 12) به اعضا اطلاع‌رسانی شود.

تبصرۀ 5: اخذ رأی در جلسات مجامع عمومی علنی است مگر در مورد انتخاب هیئت‌مدیره، بازرسان و سایر مواردی که مجمع عمومی تصویب کند که به‌صورت کتبی و مخفی به عمل خواهد آمد. درهرصورت مشارکت اکثریت مطلق حاضران الزامی است.

تبصرۀ 6: هریک از اعضای انجمن می‌تواند برای حضور در مجمع عمومی فقط به یکی از اعضای انجمن وکالت دهد و هر عضو فقط وکالت یکی دیگر از اعضا را می‌تواند بر عهده گیرد. در این صورت وکیل و موکل باید حداقل یک هفته قبل از برگزاری مجمع عمومی برگۀ امضاشدۀ وکالت خود را از طریق رایانامه به دبیرخانۀ انجمن ارسال کند و رسید دریافت کند. حضور هم‌زمان عضو و وکیل وی در مجمع عمومی ممنوع است مگر اینکه پیش از تشکیل مجمع عمومی وکالت‌نامۀ تنظیمی باطل شده باشد.

تبصرۀ 7: برگزاری جلسات مجامع عمومی به‌صورت مجازی (غیرحضوری) با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجاز است و بر اساس ضوابط تأییدشدۀ وزارت کار خواهد بود.

تبصرۀ 8: دستورالعمل‌های شرکت در مجامع مجازی (غیرحضوری)، یک هفته پیش از مجمع، از طریق شبکه‌های ارتباطی انجمن به اطلاع اعضا خواهد رسید.

 

مادۀ 11: مجمع عمومی عادی هر سال یک بار با حضور دست‌کم نصف به‌علاوۀ یک اعضا رسمیت می‌یابد. چنانچه بار اول به نصاب لازم نرسد؛ برای بار دوم به همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یک‌سوم اعضا رسمیت خواهد یافت. چنانچه برای بار دوم به نصاب نرسد، برای بار سوم به همان ترتیب دعوت با حضور هر تعداد اعضا رسمیت می‌یابد.

تبصرۀ 1: مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص و دعوت هیئت‌مدیره یا بازرسان یا یک‌چهارم اعضا به‌طور فوق‌العاده تشکیل می‌شود. این مجمع نیز دارای همان وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی است و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن نیز همانند مجمع عمومی عادی خواهد بود.

تبصرۀ 2: تصمیمات مجمع عمومی عادی در کلیۀ مراحل با اکثریت نصف به‌علاوۀ یک آرای حاضران معتبر است.

تبصرۀ 3: چنانچه مدارک انتخابات و مصوبات مجامع عمومی ظرف شش ماه برای ثبت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه نشود یا به هر دلیل از ارائۀ کامل مدارک و مستندات خودداری شود، در صورت برخوردار بودن از مهلت 6 ماهۀ مندرج در مادۀ 35، می‌بایست تشریفات قانونی برای برگزاری مجمع عمومی و اخذ تأییدیۀ مصوبات مجدداً اجرا شود.

مادۀ 12: وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارت است از:

  1. بررسی و رسیدگی به گزارش عملکرد هیئت‌مدیره در خصوص گزارش عملکرد هیئت‌مدیره و بازرسان و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب پیشنهادهای مربوط به برنامه‌های آتی و قبلی انجمن صنفی.
  2. بررسی گزارش مالی مسئول مالی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب یا عدم تصویب عملکرد گذشته و بودجۀ آتی. در صورت عدم تصویب، تصمیم‌گیری در خصوص نحوۀ رسیدگی بر عهدۀ مجمع خواهد بود.
  3. دادن رهنمود و تصویب سیاست‌های کلی و تعیین خط‌مشی و برنامه‌های آتی انجمن صنفی.
  4. تعیین نحوۀ اطلاع‌رسانی به اعضا (در خصوص صورت‌جلسات، گزارش‌های مالی، بخشنامه‌ها و …).
  5. بررسی و تصویب یا رد پذیرش متقاضیان عضویت در انجمن صنفی (مستند به دلایل محکمه‌پسند).
  6. رسیدگی نهایی به اعتراض کسانی که طبق این اساسنامه از عضویت انجمن صنفی معلق یا سلب عضویت شده‌اند (موضوع مادۀ 5 اساسنامه).
  7. بررسی، تصویب و تفویض اختیار به هیئت‌مدیره در مورد انعقاد پیمان‌های دسته‌جمعی برای استیفای حقوق و خواست‌های قانونی اعضا.
  8. ایجاد کمیته‌ها و همکاری برای تأسیس و تقویت شرکت‌های تعاونی و سایر مراکز مرتبط.
  9. انتخاب و عزل انفرادی یا دسته‌جمعی هیئت‌مدیره و بازرسان انجمن صنفی.
  10. تعیین میزان ورودیه و حق عضویت اعضا و یا تغییر آن.
  11. تعیین راه یا راه‌های ارتباطی برای درج آگهی‌های انجمن صنفی.

مادۀ 13: مجمع عمومی فوق‌العاده برای اتخاذ تصمیم در مورد موضوعات مادۀ 15، با حضور دست‌کم نصف به‌علاوۀ یک اعضا تشکیل خواهد شد. چنانچه بار اول این نصاب حاصل نشود، در مرحلة دوم با حضور حداقل یک‌سوم اعضا رسمیت می‌یابد. درصورتی‌که مرحلۀ دوم به نصاب نرسد، در مرحلۀ سوم با همان ترتیب دعوت با حضور حداقل یک‌چهارم اعضا رسمیت می‌یابد؛ و درهرحال تصمیمات آن اعم از مرحلۀ اول یا دوم یا سوم، با اکثریت دوسوم آرای اعضای حاضر در جلسه، معتبر خواهد بود.

مادۀ 14: وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده عبارت است از:

  1. طرح و تصویب اصلاحات اساسنامه.
  2. انحلال انجمن صنفی و انتخاب هیئت تسویه.

تبصره: پیشنهادها درزمینۀ تغییر یا اصلاح اساسنامه، باید به‌طور مشخص و کتباً، حداقل 20 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده، به اطلاع کلیۀ اعضا و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسانده شود.

مادۀ 15: پس از به حد نصاب رسیدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسمیت جلسة مجمع عمومی توسط رئیس یا یکی از اعضای هیئت‌مدیره، بلافاصله هیئت‌رئیسۀ مجمع عمومی شامل حداقل 5 نفر، مرکب از یک رئیس، یک منشی و حداقل 3 ناظر از بین اعضای حاضر با رأی اکثریت اعضا انتخاب و ادارة جلسه را بر عهده خواهند گرفت.

تبصره: مجموع اعضای هیئت‌رئیسه و ناظران مجمع بایستی عدد فرد باشد.

 

مادۀ 16: وظایف و اختیارات هیئت‌رئیسه

  1. بررسی اجرای صحیح مواردی از قبیلِ نحوۀ دعوت اعضا مجمع (در صورت وصول اعتراض)، صلاحیت حاضران در مجمع، تهیۀ صورت‌جلسات مجامع، طرح و بررسی تذکرات و اخطارهای اعضا به هیئت‌مدیره و اجرای سایر مقررات.
  2. اعضای هیئت‌رئیسه نباید از بین اعضای هیئت‌مدیره یا کاندیدای عضویت در هیئت‌مدیره و بازرسان باشند (مگر با نظر مثبت سه‌چهارم حاضران در مجمع عمومی و یا زمانی که تعداد حاضران در مجمع عمومی کمتر از 20 عضو باشد).
  3. برگزارکنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق‌العاده موظف‌اند دو نسخه از فهرست اسامی و مشخصات اعضای انجمن صنفی را تهیه و ضمن ارسال به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نسخۀ دیگر را پیش از آغاز مجمع عمومی به امضای اعضای حاضر برسانند و برای بررسی، تأیید و امضا به هیئت‌رئیسه ارائه کنند.
  4. هیئت‌رئیسه مجمع عمومی مکلف است در پایان مجمع، نتیجۀ کلیۀ مصوبات و انتخابات را (پس از شمارش آرا) ضمن درج در صورت‌جلسۀ مجمع قرائت و امضا کند.
  5. هرگاه در مجامع عمومی شور و اخذ تصمیم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نیابد، هیئت‌رئیسۀ مجمع با تصویب اکثریت اعضا می‌تواند اعلام تنفس کرده، مکان و تاریخ جلسـۀ بعدی را، که حداکثر از 20 روز متجاوز نباشد، معین کند. تمدید جلسه نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشکیل جلسه همان نصاب قبلی خواهد بود که در صورت عدم تشکیل، در مرحلۀ بعدی، مجمع عمومی طبق روال مندرج در این اساسنامه برگزار خواهد شد.

مادۀ 17: چنانچه اعضای شرکت‌کننده در انتخابات ظرف یک هفته از تاریخ تشکیل مجمع عمومی با ذکر دلایل به چگونگی برگزاری مجمع عمومی و انجام انتخابات کتباً اعتراض کنند، هیئت‌رئیسۀ مجمع عمومی مکلف خواهند بود، حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ رؤیت اعتراض، به آن رسیدگی و نتیجه را به نحو مقتضی به اطلاع اعضای انجمن صنفی خصوصاً اعضای معترض برسانند و رونوشت آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم کنند.

ب) هیئت‌مدیره، وظایف و اختیارات آن

مادۀ 18: هیئت‌مدیره دارای 5 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی‌البدل بوده که از بین کاندیداهای واجد شرایط، با اکثریت نسبی آرای مأخوذه (طبق تبصرۀ 5 مادۀ 10) در جلسۀ مجمع عمومی عادی، برای مدت 3 سال انتخاب می‌شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره‌های بعدی در صورت حفظ شرایط لازم بلامانع است.

مادۀ 19: هیئت‌مدیره مکلف است، پس از قطعیت انتخابات، ظرف یک هفته اولین جلسۀ خود را تشکیل دهد و از بین خود، یک رئیس، یک نایب‌رئیس و یک مسئول امور مالی و همچنین از بین اعضای هیئت‌مدیره یا خارج از آن یک دبیر انتخاب و صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهدآور را طی صورت‌جلسه‌ای به اطلاع اعضا برساند و نسخه‌ای از صورت‌جلسۀ مذکور را به همراه مدارک موردنیاز به‌منظور انجام تشریفات ثبت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم کند.

تبصره: دعوت اولین جلسۀ هیئت‌مدیره بر عهدۀ مسن‌ترین عضو هیئت‌مدیره است.

مادۀ 20: جلسات عادی هیئت‌مدیره هر ماه/ دو هفته یک‌بار با حضور اکثریت اعضا (حداقل 3 نفر) رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با آرای اکثریت اعضای حاضر به‌صورت حضوری یا مجازی در جلسه معتبر خواهد بود.

تبصرۀ 1: زمان و مکان برگزاری جلسات و نحوۀ دعوت در اولین جلسه هیئت‌مدیره تعیین و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تبصرۀ 2: جلسات فوق‌العادۀ هیئت‌مدیره بنا به درخواست اکثریت اعضا (حداقل 3/1 نفر) برگزار می‌شود. نحوۀ دعوت و اطلاع‌رسانی در خصوص زمان و مکان جلسه مانند جلسات عادی خواهد بود.

تبصرۀ 3: غیبت بیش از سه جلسه (به‌استثنای جلسات فوق‌العاده) در طول یک سال استعفای شخصی از سمت هیئت‌مدیره تلقی می‌شود و بر اساس صورت‌جلسۀ هیئت‌مدیره، عضو یا اعضای علی‌البدل، به ترتیب تقدم آرا، جایگزین عضو اصلی خواهند شد. مگر اینکه مستندات موجه بودن غیبت نظیر بیماری و … به هیئت‌مدیره ارائه شده باشد.

تبصرۀ 4: خدمات هیئت‌مدیره افتخاری است و هرگونه پرداخت به اعضای هیئت‌مدیره فقط از طریق تصویب مجمع عمومی عادی امکان‌پذیر است.

مادۀ 21: هیئت‌مدیره موظف است، حداکثر ظرف یک ماه پس از به ثبت رسیدن مصوبات مجمع عمومی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دریافت گواهینامۀ ثبت انجمن صنفی، برای افتتاح حساب در یکی از بانک‌های کشور اقدام کرده و شماره حساب را از طریق مقتضی (مطابق بند 4 مادۀ 13) به اطلاع اعضا برساند.

تبصرۀ 1: دریافت هرگونه وجه شامل ورودیه و حق عضویت و کمک‌های مالی داوطلبانه باید صرفاً از طریق واریز به حساب بانکی انجمن صنفی صورت گیرد.

تبصرۀ 2: کلیۀ پرداخت‌های انجمن صنفی باید از طریق چک انجام شود و تنخواه‌گردان برای مصارف ضروری و جزئی در نظر گرفته می‌شود.

مادۀ 22: کلیۀ مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضای رئیس هیئت‌مدیره یا دبیر، ممهور به مهر انجمن و تمام اسناد مالی، اوراق رسمی بهادار و قراردادهای تعهدآور که به تصویب هیئت‌مدیره رسیده باشد با امضای مشترک مسئول مالی (خزانه‌دار) و رئیس هیئت‌مدیره یا دبیر و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.

مادۀ 23: در صورت استعفا، از دست دادن شرایط، سلب عضویت یا غیبت (برابر تبصرۀ 3 مادۀ 21)، اعضای علی‌البدل با توجه به تقدم آرا، جایگزین عضو یا اعضای مزبور خواهند شد. در صورت تغییر در سمت‌ها، هیئت‌مدیره مکلف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورت‌جلسه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم کند. هرگونه تغییرات در اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان پس از ثبت در وزارت تعاون، کار رفاه اجتماعی مؤثر و قابل‌اجرا خواهد بود.

تبصرۀ 1: مادامی که اکثریت اعضای هیئت‌مدیره سمت خود را حفظ کرده باشند، انتخابات تکمیلی برای باقی‌ماندۀ دوره برگزار می‌شود.

تبصرۀ 2: در صورت استعفـا، فوت، ازدست‌دادن شرایـط یا سلب عضـویت اکثریت اعضای هیئت‌مدیره، انتخابات هیئت‌مدیره باید تجدید شود. به‌هرحال چنانچه ظرف 6 ماه در این زمینه اقدامی صورت نگیرد، بازرس یا بازرسان مکلف‌اند انحلال انجمن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند.

مادۀ 24: هیئت‌مدیره موظف است ظرف سه ماه پیش از پایان دورۀ اعتبار قانونی، درمورد دعوت مجمع عمومی به‌منظور تجدید انتخاب مسئولان انجمن صنفی اقدامات لازم را به عمل آورد.

تبصره: هیئت‌مدیره پس از پایان دورۀ مأموریت، تا تعیین هیئت‌مدیرۀ جدید، مسئول حفظ کلیۀ دارایی‌ها، اموال، اسناد و مدارک انجمن خواهد بود.

مادۀ 25: سایر وظایف و اختیارات هیئت‌مدیره

  1. تهیه و تنظیم دفاتر مالی، عضویت و صورت‌جلسات هیئت‌مدیره به‌نحوی‌که قابل استناد بوده و نمایانگر گردش مالی، نحوه و ترتیب عضویت اعضا و مصوبات قانونی هیئت‌مدیره باشد.
  2. اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی.
  3. دعوت مجامع عمومی در موعد مقرر و بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن صنفی.
  4. بررسی بودجه و گزارش مالی مسئول مالی و پیشنهاد آن به مجمع عمومی.
  5. تشکیل مرتب و بموقع جلسات هیئت‌مدیره به‌منظور رسیدگی به امور جاری انجمن صنفی.
  6. تعیین محل اقامتگاه قانونی و دفتر مرکزی انجمن صنفی.
  7. انتخاب و معرفی نماینده به مراجع ذیصلاح برای موارد خاص و معین.
  8. بررسی وضع مالی انجمن صنفی و اتخاذ تصمیم در مورد هزینه‌های جاری و ضروری آن و درآمدهای احتمالی.
  9. همکاری به‌منظور تأسیس و تقویت شرکت‌های تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضا.
  10. وکالت و نمایندگی انجمن در مراجع قانونی، حقوقی، قضائی، دستگاه‌های دولتی و ملی در حدود مقررات این اساسنامه.
  11. اتخاذ تصمیم در مورد پیمان‌های دسته‌جمعی و بررسی و تصویب آیین‌نامه‌های داخلی.
  12. تهیۀ گزارش عملکرد هیئت‌مدیره و ارائه آن به اعضا (مطابق بند 4 مادۀ 12).
  13. تعیین و اعزام نمایندگانی برای شرکت در جلسات و حضور در مراجع و مجامع مرتبط داخلی و بین‌المللی نظیر مراجع حل اختلاف و کمیته‌های مختلف نظیر حمایت از امور صنفی و نظایر آن با رعایت مقررات قانونی و …..
  14. تشکیل کمیسیون یا کمیته‌های مختلف (در صورت لزوم) از قبیل کمیسیون امور صنفی و حقوقی، کمیسیون عضویت، کمیسیون آموزش، کمیسیون امور ویرایشی، کمیسیون پژوهش، کمیسیون روابط بین‌الملل.

۱۵. استخدام و برکناری کارکنان اجرایی و اداری و مشاوران انجمن.

  1. بررسی و تصویب پیوستن به انجمن‌های صنفی داخلی و بین‌المللی دیگر به‌منظور تشکیل یا عضویت در کانون انجمن‌های صنفی مربوط و یا خارج شدن از کانون‌های مذکور.
  2. دادن مسئولیت نمایندگی به ویراستاران مستقر در استان‌ها (شهر و شهرستان).

تبصره: نحوۀ ارتباط انجمن با نمایندگی‌های استان‌ها و انتخاب آن‌ها مطابق شیوه‌نامه‌هایی خواهد بود که با تأیید هیئت‌مدیره تنظیم و اطلاع‌رسانی می‌شود.

  1. هرگونه وظیفه‌ای که قانوناً بر عهدۀ هیئت‌مدیره انجمن صنفی است.

 

مادۀ 26: وظایف رئیس هیئت‌مدیره

  1. مراقبت در حسن جریان امور انجمن صنفی و دعوت از اعضای هیئت‌مدیره به تشکیل مرتب جلسه.
  2. ادارۀ جلسات هیئت‌مدیره.
  3. ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجامع عمومی و هیئت‌مدیره به دبیر و سایر مسئولان انجمن صنفی، برای اجرا و پیگیری آن.
  4. امضای کلیۀ قراردادها و احکام استخدامی کارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسئولان انجمن صنفی که با تصویب هیئت‌مدیره استخدام یا به کار گمارده خواهند شد.
  5. امضای کلیۀ چک‌ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور (در صورت تعیین توسط هیئت‌مدیره) به اتفاق مسئول مالی و ممهور کردن آن به مهر انجمن صنفی.
  6. تأیید عضویت‌ها پس از تأیید مسئول مالی انجمن صنفی.
  7. انجام سایر اموری که به موجب اساسنامه بر عهدۀ رئیس قرار دارد.

تبصرۀ 1: قسمتی از وظایف رئیس هیئت‌مدیره که مربوط به امور اداری است، قابل واگذاری به دبیر انجمن صنفی خواهد بود.

تبصرۀ 2: در غیاب رئیس هیئت‌مدیره، نایب‌رئیس انجام وظایف بندهای 1 و 2 و 3 را به عهده خواهد داشت.

مادۀ 27: هیئت‌مدیره می‌تواند دبیر را خارج از اعضا انتخاب و استخدام کند. با پایان اعتبار هیئت‌مدیره، رابطۀ استخدامی دبیر با انجمن صنفی نیز ملغی می‌شود.

تبصره: دبیرخانۀ انجمن صنفی با مسئولیت مستقیم دبیر انجمن صنفی و زیر نظر هیئت‌مدیره، به‌منظور ادارۀ تشکیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیئت‌مدیره در مرکز اصلی انجمن صنفی، دایر می‌شود و می‌تواند دارای کارکنانی باشد که، بنا به پیشنهاد رئیس هیئت‌مدیره یا دبیر و تصویب هیئت‌مدیره، به کار گمارده می‌شوند.

مادۀ 28: وظایف و اختیارات دبیر

دبیر، در صورت تفویض از طرف هیئت‌مدیره، دارای وظایفی به شرح ذیل خواهد بود:

  1. حفظ و نگه‌داری کلیۀ اسناد و مدارک و صورت‌جلسات و سوابق اعضا و دفاتر انجمن صنفی.
  2. انجام دادن مکاتبات اداری و جاری انجمن صنفی.
  3. تهیه و صدور و ابلاغ دعوت‌نامه‌ها و امضای کارت‌های عضویت اعضا به اتفاق مسئول مالی انجمن صنفی.
  4. تهیۀ دفاتر «عضویت» و «امور مالی» و همچنین دفاتر اندیکاتور و ثبت و صدور نامه‌ها.
  5. تهیه و تنظیم نشریات مربوط به انجمن صنفی در حدود مقررات قانونی.
  6. ابلاغ اساسنامه و بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌های دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسئولان و اعضای انجمن صنفی.
  7. مهیا ساختن مکان تشکیل جلسات مجامع عمومی، هیئت‌مدیره و بازرس/ بازرسان.
  8. ابلاغ مصوبات و تصمیمات ارکان انجمن، احکام و نامه‌های واصله از مراجع قانونی و دستگاه‌های اداری مربوط.
  9. معرفی و فراهم کردن امکان تماس بین اعضا با هم و با مسئولان انجمن صنفی.
  10. انجام دادن سایر اموری که به نحوی از انحاء با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.

تبصرۀ 1: اقدامات و مکاتبات دبیر درهرصورت نباید خارج از اراده و توافقات هیئت‌مدیره باشد.

تبصرۀ 2: کارکنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر هیئت‌مدیره مسئول‌اند.

مادۀ 29: وظایف و اختیارات مسئول مالی (خزانه‌دار)

  1. امضای کلیۀ چک‌ها و اسناد و اوراق تعهدآور بر عهدۀ خزانه‌دار است به اتفاق رئیس هیئت‌مدیره یا یکی دیگر از صاحبان امضای مجاز اسناد مالی و ممهور کردن آن به مهر انجمن صنفی.
  2. ادارۀ امور مالی، تهیه و تنظیم دفاتر و اسناد و صورت‌جلسات مالی و رسیدگی و حفظ حساب‌های انجمن صنفی.
  3. رسیدگی به صحت اسناد و مدارک تنظیم‌شده درمورد کلیۀ دریافت‌ها و پرداخت‌ها و تأیید و امضای صورتحساب‌های مربوط.
  4. صدور کارت عضویت اعضا برای امضا یا تأیید رئیس هیئت‌مدیره.
  5. نظارت بر خرید، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالی و مسئولیت در حفظ اموال منقول، غیرمنقول، وجوه، اسناد، مدارک مالی و صحت معاملات انجمن صنفی.
  6. ثبت کلیۀ دریافتی‌ها و هزینه‌های انجمن صنفی در دفاتر رسمی انجمن صنفی.
  7. پیش‌بینی بودجه و هزینه‌های یک‌سالۀ انجمن صنفی و تسلیم آن به هیئت‌مدیره برای ارائه به مجمع عمومی.

تبصرۀ 1: مسئول مالی (خزانه‌دار) موظف است هر سال قبل از تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجمن صنفی را مطابق سال مالی، از ابتدای فروردین هر سال تا پایان اسفند همان سال، برای ارائه به مجمع عمومی تنظیم و پس از امضای خود و رئیس هیئت‌مدیره، رونوشت آن را در اختیار بازرس/ بازرسان و دبیر برای اطلاع به اعضا قرار دهد.

تبصرۀ 2: مسئول مالی (خزانه‌دار) موظف است در هر مورد بنا به تقاضای بازرس/ بازرسان، کلیۀ دفاتر و اسناد مالی انجمن صنفی را برای رسیدگی در محل انجمن صنفی در ازای رسید و برای مدت معین، در اختیار آنان قرار دهد.

تبصرۀ 3: مسئول امور مالی (خزانه‌دار) موظف است موارد مغایر با سیاست‌های مصوب مجمع عمومی را ضمن تذکر به هیئت‌مدیره به مجمع عمومی ارائه کند.

تبصرۀ 4: در صورت عدم تصویب صورت‌های مالی، با تصویب مجمع عمومی موضوع از طریق حسابرسان رسمی بررسی می‌شود.

ج) بازرس یا بازرسان، حدود وظایف و اختیارات آنان

مادۀ 30: بازرس/ بازرسان انجمن صنفی متشکل از یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علی‌البدل که با رأی مستقیم و مخفی اعضا از بین کاندیداهای واجد شرایط عضو انجمن صنفی برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره‌های بعدی مشروط به حفظ شرایط لازم بلامانع است.

تبصرۀ 1: در صورت استعفا، فوت، ازدست‌دادن شرایط انتخاب یا سلب عضویت آن‌ها، بازرس یا بازرسان علی‌البدل برای بقیۀ دوره جانشین و عهده‌دار وظایف آنان خواهند بود.

تبصرۀ 2: هیئت‌مدیره موظف به برگزاری بموقع انتخابات بازرس بوده و در صورت عدم اقدام بموقع پاسخگوی تبعات بعدی خواهد بود.

مادۀ 31: وظایف و اختیارات بازرس/ بازرسان

  1. نظارت بر کلیۀ اقدامات هیئت‌مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه و همچنین مراقبت در کلیۀ امور مربوط به دعوت مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده.
  2. رسیدگی و نظارت به دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزینه‌های انجمن صنفی و مراقبت در حسن جریان امور مالی و اداری انجمن صنفی (ازجمله تبصرۀ 3 مادۀ 29).
  3. پی‌گیری و رسیدگی به شکایات اعضا و در صورت لزوم تهیۀ گزارش و ارائه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین ارائۀ رونوشت گزارش به هیئت‌مدیره یا مجمع عمومی (حسب مورد).
  4. رسیدگی و اظهارنظر درمورد گزارش مالی برای ارائه به مجمع عمومی.
  5. اقدام به دعوت و تشکیل مجمع عمومی در صورت لزوم، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه.
  6. 6. بازرس/ بازرسان انجمن می‌تواند بدون داشتن حق رأی در جلسات هیئت‌مدیره شرکت کند.

تبصرۀ 1: بازرس/ بازرسان باید پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی و کلیۀ محاسبات انجمن را رسیدگی و نظر مثبت یا منفی خود را به دبیرخانۀ انجمن تسلیم دارند. همچنین بازرس/بازرسان ملزم هستند خلاصۀ اقدامات خود را مکتوب تا در مواقع نیاز به مجمع عمومی (گزارش سالانه) و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کنند.

تبصرۀ 2: بازرس/ بازرسان در صورت دریافت گزارش یا مشاهدۀ سوءاستفادۀ هریک از اعضای سمت‌دار انجمن از موقعیت خود، موضوع را کتباً به هیئت‌مدیره اخطار می‌کند.

 

فصل چهارم

سایر مقررات

مادۀ 32: نامزدهای عضویت در هیئت‌مدیره و بازرسان باید دارای شرایط زیر باشند:

  1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
  2. التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
  3. عدم وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی غیرقانونی.
  4. نداشتن محکومیت قطعی کیفری مؤثر که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی شود.
  5. داشتن حسن شهرت.
  6. عدم اعتیاد به مواد مخدر.
  7. حداقل 3 سال عضویت پیوسته در انجمن و 5 سال سابقۀ فعالیت در حوزۀ نشر و ویرایش.

تبصره: اعضای افتخاری انجمن چنانچه دو ماه پیش از مجمع حق عضویت پرداخت کنند و به عضویت پیوسته درآیند، می‌توانند نامزد هیئت‌مدیره بشوند.

مادۀ 33: هیئت‌مدیرۀ انجمن صنفی مکلف‌اند اسناد مورد درخواست مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا نمایندۀ قانونی ایشان را برای بررسی یا گرفتن تصویر در قبال دریافت درخواست کتبی رسمی، تنظیم صورت‌جلسه و اخذ رسید کتبی در اختیار قرار دهند.

مادۀ 34: انجمن صنفی در موارد زیر منحل می‌شود:

  1. در صورت تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده.
  2. گذشت شش ماه از تاریخ پایان اعتبار هیئت‌مدیره و عدم تجدید انتخابات آن.
  3. در صورت صدور رأی قطعی از طرف مراجع قضایی کشور.

تبصرۀ 1: چنانچه انجمن صنفی بنا به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده منحل شود، مجمع عمومی مذکور مکلف است در همان جلسه از بین اعضای حاضر در جلسه در مورد انتخاب 3 یا 5 نفر به‌عنوان اعضای هیئت تسویه اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورت‌جلسه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند.

تبصرۀ 2: چنانچه انجمن صنفی به لحاظ عدم تجدید انتخابات هیئت‌مدیره در مهلت مقرر قانونی یا بر اساس رأی مراجع قضایی منحل شود و تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده امکان‌پذیر نباشد، مراحل انحلال و تصفیۀ حساب‌ها با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (با توجه به تبصرۀ مادۀ 16 آیین‌نامۀ انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط)، طبق مقررات قانون تجارت و با نظارت مراجع قضایی کشور صورت می‌گیرد.

مادۀ 35: هیئت تسویه مکلف است حداکثر ظرف شش ماه با هماهنگی و راهنمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کلیۀ حساب‌های انجمن صنفی رسیدگی کند و فهرست کاملی از کلیۀ دارایی‌های انجمن صنفی شامل اموال منقول و غیرمنقول و همچنین صورتی از بدهی‌های انجمن صنفی را تهیه کند، دارایی انجمن صنفی را پس از تصفیۀ کلیۀ حساب‌هـای بدهکـاران و بستانکـاران و تأدیه بدهی‌ها، ضمن تنظیم و امضـای صورت‌جلسه‌ای مابقی در صورت مازاد با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد با موضوع فعالیت مشابه قرار دهد و در صورت عدم وجود به یکی از بنیادهای خیریۀ حمایت از کودکان واگذار شود.

مادۀ 36: مفاد این اساسنامه، تابع آیین‌نامۀ انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط و مقررات تدوین اساسنامه بوده و هرگونه ابهامی در اجرای مقررات آن، تابع نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

مادۀ 37: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه پس از موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتبر و قابل اجراست.

مادۀ 38: مهلت‌های مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهای تعطیل خواهد بود.

این اساسنامه در 4 فصل و 38 ماده و 50 تبصره در تاریخ …………………………… با اکثریت آرا به تصویب مجمع عمومی مؤسس/ فوق‌العاده انجمن صنفی ویراستاران رسید.

ردیف سمت نام و نام خانوادگی محل امضا
1 رئیس
2 منشی
3 ناظران