| دربارۀ ویرایش (5) |
| گفتوگوی علی خزاعیفر با عبدالحسین آذرنگ | منتشرشده در: فصلنامۀ مترجم، سال بیست و هفتم، شمارۀ 65| 1397 |
… غلطهای املایی بسیار و رایج شده است. اجازه بدهید در تأیید و تحکیم نظرتان به نمونههایی هم بنده اشاره کنم. در برگههای امتحانی دانشجویان سال چندم بهکرات به این املا برخوردهام: «راجب»، در ترکیبِ راجبِ این موضوع» [مراد: راجع به این موضوع]. شگفتتر آنکه به سال چندم رسیدهاند و این املا را در برگههای امتحانی دانشگاهیشان به کار بردهاند و از استادانشان اخطاری جدّی نگرفتهاند. پیداست که سامانۀ آموزش ابتدایی و متوسطه افولش را به سامانۀ دانشگاهی هم تسرّی میدهد.
مدتی پیش رفتم جایی برای کاری ثبتنام کنم. پرسید: «اسم شما؟»، گفتم و او نوشت: «عبدل حسین آذرنگ». گفتم: خیلی ببخشید لطفاً اصلاح بفرمایید: عبدالحسین آذرنگ». با لحنی درآمیخته به اعتراض و استهزا و بیتفاوتی و نیز با اندکی لهجۀ لاتیوار گفت: «سخت نگیرید، چه فرقی میکند؟» … متأسفانه شلختگی از جمله پدیدههایی است که تأثیر تربیتی بهمنواری دارد و در همۀ بخشها و فعالیتهای جامعه رسوخ میکند؛ ضد قانون، نظم، جدّیت، هدفهای عمومی و مشترک، ادب و آداب اجتماعی، مبادی اخلاقی و خیلی چیزهای دیگر است. اگر شلختگی در همۀ سطوح و از سامانههای آموزشی ما زدوده نشود، به شلختگی ملّی دچار خواهیم شد که کسی نمیداند چه پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت…
متن کامل مقاله را در پیوند زیر بخوانید.