| سرمقاله | سعید احمدی |
سخن گفتن از موضوعات اقتصادی در حوزۀ فرهنگ در نظر عدهای از فعالان اين حوزه امر پسندیدهای نيست و حتی در بزنگاههايی مذموم شمرده میشود. بارها از ويراستاران شنيدهام كه بلندای كار فرهنگی را منزهتر از آن میدانند كه این حوزه را به گرد بازاريابی و چانهزنیها آلوده كنند؛ به همین اندازه شاهد مشكلات، پيچيدگیها و گاه سختیهای زندگی اهالی فرهنگ بودهام و نیز در انديشۀ همۀ ما تثبيت شده كه آسمان كشتی ارباب هنر را شكسته و اقتصاد اهالی فرهنگ همواره با مضیقه همراه بوده است. اما بهتجربه نيز ديدهام كه چطور عدهای از اهالی فرهنگ و هنر با حفظ اصول و حريم فرهنگی خود توانستهاند حداقلهای شايستهای را برای خود فراهم كنند.
در نظرگاه غالب، اقتصاد ويراستاران بيشتر با ناشران تعريف شده است و ويراستار مسير پيشرفت و موفقيت خود را در ويرايش كتابهای باارزشتر و همكاری با ناشران صاحبنام ترسيم كرده است. ليكن با گسترش روزافزون فضای مجازی، عرصۀ جديدی پيشِ روی ويراستاران گشوده شده است. همكاری با ناشران ديجيتال، رسانههای ديجيتال، اعم از خبرگزاریها يا نشريات غيرمكتوب، يكی از اين عرصههاست.
به نظر میرسد با اهميت يافتن تبليغات در فضای مجازی، نظير مباحث سئو و جايگاه وبگاهها در موتورهای جستوجوگر، عرصۀ تازهای پيشِ روی ويراستاران گشوده شده است. توليد محتوا و ويرايش آن، با عنايت به دغدغههای فعالان سئو و برنامهنويسان، اصول و قواعدی متفاوت از ويرايش یک كتاب يا مقاله را میطلبد. از سوی ديگر، بهعلت فراوانی وبگاهها و نيز بازار روبهتوسعۀ توليد محتوا در فضای مجازی، میطلبد تا ويراستاران و ويراستياران، ضمن آشنا شدن با قواعد اين عرصه، علاوه بر پاسبانی از زبان فارسی، مجال تازهای برای درآمدزايی و بسامان كردن مسائل مادی خود فراهم آورند.
در پايان، پيشنهاد هميشگیام برای ويراستاران و ويراستياران نوگام مجهز شدن به ابزارهای تکمیلی نظير آشنایی با صفحهآرایی در ويراستاری كتاب و آشنایی با مباحث سئو در ويراستاری برخط است كه میتواند فضای بازاريابی (ماركتينگ) را برای آنان گستردهتر کند.
متن کامل خبرنامه را از پیوند زیر دریافت کنید.
پانزدهمین خبرنامۀ انجمن صنفی ویراستاران